Po skvělé Infinity War na kinosály útočí potřebný epický dovětek, kde se musí dořešit nerovnovážný binec vzniklý po kataklyzmickém lusknutí Thanose. Endgame má díky důkladnému bratrskému dohledu z režijní věžičky skvěle nakročeno stát se komiksovým velkofilmem století – je to vážně taková pecka?
RECENZE (AH) — Russoovi dostáli nevysloveným slibům skalních i ležérních fandů MCU, jejich absolutní finále je v mnohém absolutoriem blockbusterové pecky, která krom nenuceného fandovského servisu upokojí i obyčejnější (a proto de facto náročnější) filmové pozorovatele. Ty, co si uplynulou dekádu odžili společně s Iron Manem, Capem a dalšími superhrdiny – konečně se totiž jako kolektivní diváctvo v kinosále pouštíme jinou spirálou než tou z recyklovaných zvyklostí. Těmi byla střeva posledních dní a snímků, kde se neustále předhazovaly tytéž vlastnosti: struktura, výrazy, tonalita, téma. V jedné oblasti je těžké mít to autorům (a že se jich vystřídalo) za zlé: řádka desítek filmů mluví za své už svým rozsahem. Holt následky rychlovýrobny s rostoucí cílovkou. I tak je ale třeba ocenit tenhle krůček, kde se lacině sází na pohlednice minulosti a kudy přes logické lapsy časoprostoru tečou prvoplánové slzy nostalgie. Je to lepší cesta? Zcela určitě ne. Zkazí to kinozážitek? Těžko. Je to totiž i naše nostalgie, divácká, co tu cáká emocemi na všecky strany: jednoduše zapsaná funkce s věkem a šíří universa na dvou osách, která v Endgame tne do živého. Na plátně strávených společných minut a hodin s dobráky i zlouny od kosti bylo požehnaně a jejich konečný osud je sázkou, nad níž Russoovi tři hodiny v kuse staví kordy.
RECENZE (JB) — Jako epizoda televizního seriálu by Endgame byla takovým tím návdavkovým dílem, třeba stým v pořadí, popřípadě halloweenskou epizodou Simpsonových, kde se tvůrci vyřádí bez ohledu na regulérní plynutí série. Je to takové to „co by kdyby“, velká dějová hypotéza, která z podstaty nemůže být brána úplně vážně, přinejmenším ne jako celek, protože implikace pro univerzum tu sice existují, doprovodný spektákl už ale těžko zapře samoúčelnost. Což vyloženě neva, protože samoúčelnost se v daném kontextu v podstatě výhradně rovná zábavě, aneb kdy jindy se vyžít v hovadinách než ve filmu, který se celý odvíjí jaksi mimo ústřední časovou linii.
Jenže ta druhá strana mince tu prostě pořád je. Nelze nesympatizovat s tím, jak podvratně Russoové k filmu přistupují, jak se často odvažují překročit čáru, kterou byste od Marvelu (Disneyho) nečekali, ať už bizarností zvratů, či obhroublým slovníkem. To všechno je super. O něco míň super už ovšem je celková rozháranost děje, kde probíhá i na komiksový žánr neúnosné množství vypravěčské akrobacie. Endgame se tak dostává kamsi mimo kapacitu mozkového centra pro ignorování filmových berliček, v tomhle případě spíš berlí gargantuovského rozměru, čimž jaksi klesá zájem o to, co se na plátně odehrává. A upřímně se tomu nelze moc divit. U filmu, jehož primárním účelem je negovat film předcházející, je riziko marnotratnosti sakra velké.
Nicméně… Člověk musí mít Russoovy za jejich práci rád. A lze je chápat i v rozhodnutích, která vedou k momentům pitomým či laciným. Endgame nese tíhu všech filmů, které mu přecházely, a ta se upřímně prostě unést nedá. A není to ani tak o plnění očekávání jako o smysluplné fúzi všech různých dějových linií a postav, z nichž toho hodně přijde zkrátka, a že je tu pár postav, kterým přecpanost filmu poměrně ubližuje, ty ústřední nevyjímaje. A tak, ačkoliv právě charakterové interakce jsou stejně jako v Infinity War důležitější a celkově vděčnější než superpotyčky, pisatelská zkratkovitost se negativně projevuje i na nich.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — Film, který je sám o sobě absolutním nesmyslem a existuje jen a pouze proto, aby fanoušci mohli strávit o tři hodiny víc se svými komiksovými oblíbenci. Což je fér. Já to chtěl taky. Bratři Russoovic předvedli, že se nebojí do toho trochu křísnout a rozbíjet stereotypy hravou formou, na druhou stranu se jejich hra s univerzem poněkud ztrácí sama v sobě a až moc se spoléhá na benevolenci své cílové skupiny. Králem zůstává Infinity War, Endgame přináší skromné završení s velkou porcí netrvanlivého obsahu navíc.
RECENZE (LČ) —
Infinity War ve své epické šíři a zarážející deziluzi kladla otázku: co proboha může přijít po tomhle? Něco ještě širšího? Asi. Kde se napraví svět a bude se cestovat časem? Jo a jo. Otazník visel nad jak: jak navázat a neanulovat, jak nezesměšnit Thanose tím, že všechnu jeho snahu odčiní lusknutí prstu, jak udržet pohromadě několik časových rovin a tak dále a hlavně: jak diváka nezabít těmi třiceti třemi minutami přidané stopáže? Endgame se snaží všechny zlobivé prvky krotit. Ale jak už se říká, honit dva zajíce je risk. Natož když zajíců vyběhne deset.
Ono široké rozvětvení, typické pro marvelovky poslední dekády, není problém samo o sobě. Endgame na začátku překvapivě pomalu buduje svůj svět, snaží se nám kousek po kousku představit PTSD všech zúčastněných a funguje i v rozseknutí prvního jednání. Zklamání, hněv i důchod Avengerů funguje. Co dál? Rozbují se několik epizod smrsknutých na základní oblouky. Co do emocí fungují. Co nefunguje je celková logika věci. Ta se zpravidla odbývá dialogem, kde se postavy peskují, jak je možné, že věří teorii A, když ta je přece z Návratu do budoucnosti... Jasně: nikdo nemůže chtít po filmu, kde mýval posílá maily a samy postavy se tomu smějí, aby dával smysl. Problém je s formou, jakou je smysl předkládán: aha-momenty nebo záchrany na poslední chvíli trčí a zapomíná se na ně, protože kolos se žene dál. Stejně tak informační nenáskok hrdinů zbytečně podbourává zábavu. Zábava je přece i v tom, jak vzkypělou hmotu ukočírovat. Russoovi ji nechávají vesele bublat dál a nad nezalátanými dírami v zápletce mávnou rukou.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (LČ) — Největším zklámáním je ale tematická rozplizlost. Tam, kde Thanos pevně svíral ústřední motiv Infinity War (obětování blízké osoby pro vyšší cíl) je teď chabá ozvěna. Zazní sice na začátku a na konci, jinak se s ní ale nepracuje. Škoda. Pro mě jako nefanouška potvrzení, že Thanos, v Endgame pěkně po záporácku zlenivělý a zdementnělý, byl hlavním tahounem předchozího spektáklu, kde se sice „mstitelé“ snažili, ale přestali jsme chápat proč a nač. Endgame jim důvody dává, to jo. A leckterým dává i završení osudu, se vším zadostiučiněním, které k tomu patří. Jenom díky tomu není celá ta CGI hostina k nepozření. Ale vlastně není výjimečná ničím jiným než svou šíří.
Můj palec jde nahoru i za prosáknutí LGBT a feme ideologie, ať už jde o rande dvou chlápků, komentování zadku Kapitána Ameriky nebo velkolepé ženské momenty. Toto vše cením i tehdy, pokud by to měla být jenom póza (ještě pár takových a třeba se ledy skutečně hnou). Po nejvyšších známkách ale není důvod sahat: je to pořád trochu zkratka a hodně patos, hloubku střídá karikatura Thora a příjemně střízlivý pocit kompromisu degraduje natahovaný hořkosladký happyend.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (LK) —
„Není nutno, není nutno, aby bylo přímo veselo; hlavně nesmí býti smutno, natož aby se brečelo,“ zpívají Svěrák s Uhlířem. Škoda, že Avengers jsou (prostě asi musí být) příliš blokbástří na to, aby se mohli řídit jen první částí verše. Comic cringe, který do sálu
dostrkává Thor pivním bachorem, se u mě počítá za dvě mínus v jinak více než reprezentativním komiksovém finále.
HODNOCENÍ (JS) — Milovat Infinity War a nenávidět Endgame. Mít tak všechny kameny, lusknout a vymazat z povrchu zemského právě dvě sudá pokračování Avengers. Jak jinak se smířit s filmem, kde každý chvilku tahá pilku, ale třísky nelétají. Kde se v posledním okamžiku hry nepochopitelně změní její pravidla, takže není komu fandit, koho se bát a pro koho uronit slzu. Ne, děkuji. LUSK.
Hrají Chris Evans (Steve Rogers / Captain America), Robert Downey Jr. (Tony Stark / Iron Man), Chris Hemsworth (Thor), Mark Ruffalo (Bruce Banner / Hulk), Scarlett Johansson (Natasha Romanoff / Black Widow), a další