Po mnoha letech neúnavné deprese, opuštěný životním elánem a chroupající kolečka sušeného banánu ze zdravé výživy si začínám uvědomovat, jak náročný úkol se sebou shrnutí první řady seriálu Rod draka nese. Tolik pochvalných slov, kolik by si zasloužil, totiž ani neznám, natož abych je nějak častěji používal. Přesto se o to pokusím.
RECENZE (JS) — Stejně jako se v úvodních titulcích krkolomně klikatí řečiště krve, mohly se zdát první kapitoly dračího seriálu dramaticky řídké, příběh neokysličený a postavy zdrclé a sražené. Troufnu si říct, že najít na tyhle skvrny úspěšný čistící recept by se rovnalo malému zázraku. A přece se to povedlo, rod krále Viseryse jen umně klamal tělem. Tak trochu musel, protože k úspěšnému převedení knižní předlohy (a obsáhnutí uplynulých desetiletí) na televizní obrazovky bylo zapotřebí redefinovat běžný seriálový formát, zariskovat a nastavit si pravidla a postupy přesně podle svých potřeb, tzn. bez kompromisů. A výsledek? Ještě nedávno jen málokým očekávaná pecička. Nepopsatelný skvost, který musíte vidět, abyste pochopili, jak je možné zamilovat si všechny ty fiktivní postavy, jež dávno rozostřily hranici mezi dobrem a zlem.
Dlouho jsem uvažoval a zdroj největší přitažlivosti v sobě nejspíš nese myšlenka, již vyslovil princ Aemond. Jako mladší bratr může být vzorným vojákem, co studuje dějiny a filozofii, cvičí s mečem a letá na největším drakovi světa, stejně to ale nestačí, aby byl král. Přesto se rozhodne skoro sisyfovsky vyzvat tovární nastavení nespravedlnosti v životě k souboji. Snad každý z nás ví, jaké je prát se o to, co mají druzí zadarmo. Odpověď na otázku, co jsme takovému souboji ochotni obětovat, je tady hnacím motorem nejedné zápletky. Na tomto místě chci opěvovat scenáristy Ryana Condala, jenž zároveň působí i jako kreativní ředitel (a producent), a George R. R. Martina. Suverénnost, s jakou se jim povedlo ukočírovat tento mega projekt, hraničí s genialitou. Ve srovnání s nimi působí konkurenční pokusy o ovládnutí území streamovacích služeb v podobě Zaklínače nebo Prstenů jako střely prasklým prakem na dračí tank. Závěrečný díl první série je k tomu navíc splněným přáním, na něž jste se ani neodvážili pomyslet a kde může absolutní zvrat způsobit i v první epizodě ze srandy vytržená stránka knihy.
Pečlivě vystavěný scénář graduje několikanásobnou kruhovou kompozici, díky níž je možné porovnat (při druhém zhlédnutí celého seriálu mi spadla brada z toho, jak promyšlené a důležité jsou všechny předchozí scény a záběry) např. porod princezny/královny Rhaenyry vs. porod její matky. Chyběl kousek a dračí honička se mohla stát, jak už bývá zvykem, do bezvědomí práskajícím cliffhangerem. Jenže pak se Emma D’Arcy v posledním záběru podívala do kamery. A přepsala dějiny. A zatímco svět tají hrůzou dech z faktu, že tisíce účastníků 20. sjezdu Komunistické strany Číny bouřlivě aplaudovali prezidentu Si Ťin-pchingovi, který si po důkladných čistkách zajistil bezprecedentní třetí pětileté funkční období v čele strany, dovedu si scénu obdobného nadšení docela dobře představit. Jen já při něm v čele davu omdlévajících fanynek z koncertů kapely Beatles se slinou u pusy skanduji: „Viserys! Rhaenyra!! Rod draka!!!“☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JS) — Červy prošpikovaná nálož zamčených dveří, únikových her a v tichosti kutých piklů. Ti muži se snad nikdy nenaučí mlčet.
ProdukceAlexis Raben, Karen Wacker, Kevin Lau a Gabe Fonseca
Hrají Paddy Considine (král Viserys Targaryen), Olivia Cooke (královna Alicent Hightower), Emma D'Arcy (princezna Rhaenyra Targaryen), Eve Best (princezna Rhaenys Targaryen), Sonoja Mizuno (Mysaria), a další
HODNOCENÍ (JS) — Kolikrát jsem četl spojení "obličej zkřivený bolestí". Ale až Rhaenyra mě ho naučila. A teď ho hodlám dělat na všechny a na všechno, dokud neuvidím nové díly.
ProdukceAlexis Raben, Karen Wacker, Kevin Lau a Gabe Fonseca
Hrají Paddy Considine (král Viserys Targaryen), Olivia Cooke (královna Alicent Hightower), Emma D'Arcy (princezna Rhaenyra Targaryen), Eve Best (princezna Rhaenys Targaryen), Sonoja Mizuno (Mysaria), a další