P

Festivaly152

Pamfír, 2022, 100', CL/FR/LU/PL/UA Warszawski Festiwal Filmowy
Zapadlé vesničky na rumunsko-ukrajinské hranici: státní aparát tu má mizivou moc a ve vodách šedé ekonomiky je pro zisk často potřeba podstoupit nepřiměřenou míru rizika. Pašerák Leonid o tom ví svoje – zabezpečit rodinu, aniž by ji černým řemeslem ohrozil, není vůbec snadné.
Letní filmová škola recykluje, ale nejde jí to mít za zlé – ať už pro loňské posunutí KVIFF, kvůli kterému se výběr tehdejších novot do Uherského Hradiště nedostal, nebo vlivem současné covidové a ekonomické situace. V rámci sekce “České a slovenské novinky” tak uvedla i snímky, které mají svou premiéru už dávno za sebou.
Aftersun, 2022, 96', GB KVIFF
V posledním segmentu letošních Varů lehce projdeme nejlepší snímky sekce Horizonty, co nenápadně halabala propluly programem a jako vzácné perly se zatřpytily na každého, kdo jim dal šanci. Jejich kvality dokazuje i dlouhodobé kvašení v diváckých myslích, a to měsíce po skončení festivalu. Tak kdo nakonec vyhrál?
Takové to léto, 2022, 137', CA Metafilms
Jak se říká mladé ženě, která uspokojí celé fotbalové mužstvo? Nijak. Stejně jako nemáme výraz pro stádo nadržených sportovců, není potřeba dávat nálepku nikomu z účastníků takových sexuálních radovánek. Daleko nejtěžší totiž někdy bývá věnovat druhým bezpředsudnečnou pozornost a jenom naslouchat. Jak na to ukazuje další film ze sekce Horizonty.
Mutzenbacherová, 2022, 100', AT Ruth Beckermann Filmproduktion
Cože? Příležitost kopnout si bez skrupulí do primitivního patriarchátu? Podržte mi vozík!
A Love Song, 2022, 81', US Cow Hip Films
Sekce Horizonty obsahuje již tradičně výběr nejzajímavějších titulů aktuální sezóny ze současné světové produkce. A ani letos tomu nebylo jinak.
Trojúhelník smutku, 2022, 142', FR/DE/SE/GB Plattform Produktion
Jedna z nejnabušenějších projekcí letošních Varů a po ní i nejpeprnější dojmy z kuloárů – Östlund se už tradičně stará o všudypřítomný buzz, co jeho snímky na festivalech provází. Letos je to bez větší kontroverze, zato se salvami tělesných tekutin a smíchu. Jak tuhle udičku strávila část naší redakce?
BANGER., 2022, 105', CZ Janova Johana, Jonatan Jan
Vary drtí převaha bezzubých tuzemských snímků a manifestů, co vyžadují pro rybníček české kinematografie větší expresivitu a aktuálnější témata. Sedlák si své jméno na festivalu už vydobil, snad i proto nemusí sepisovat filipiky proti nekonečné produkci bezduchého současného mainstreamu, stačí mu prostě točit další filmy.