Srpen 1968, velká doba pro malou republiku, kdo by to neznal. Ačkoliv jsou učebnice dějepisu na základních školách k tomuto tématu stále ještě skoupé, pro tuzemskou kinematografii se zmíněné období zdá být bezednou inspirací. Pomalu kultovní vykreslování "pohádkové" doby uvolňování, kterému se ovšem rychle zatne tipec, jsme mohli na filmovém plátně vidět už s reakcí rodin (Pelíšky, 1999), maturantů a zběhů (Rebelové, 2001), politiků (Dubček, 2018), samotných protagonistů (Jan Palach, 2018) a nyní i rozhlasových zpravodajců a techniků. Kdo to asi bude příště? Příslušníci státní bezpečnosti? Asi těžko, ti jsou zlí.
RECENZE (KS) —
Ako mladé dievča – premiéra třetího režisérského a scenáristického počinu Jiřího Mádla už je za námi. Do redakce mezinárodního života v Československém rozhlase, kterou tvoří postavy fiktivní i inspirované těmi skutečnými, se náhodou dostává na pozici technika hlavní hrdina Tomáš Havlík. Do kolektivu intelektuálů instantně zapadne a svůj přešlap v podobě spolupráce se Státní bezpečností dokáže rychle a efektivně vyžehlit – stává se spolusabotérem nastalé situace a společně s kolegy vytvoří jeden z nejvýraznějších milníků v dějinách československého vysílání.
Hereckému obsazení a estetice není co vytknout, snímek prezentuje šedesátky jako barevné roky s výraznými brýlemi a velkými kníry, nechybí ani sociální rovina. Postarší redaktoři jsou prezentováni jako idolové své doby, navíc jim stačí složit nějaký ten kompliment či uštědřit nějakou dobře míněnou radu a jejich jednorozměrně vykreslené kolegyně jsou z nich úplně paf.
Ženské osazenstvo redakce se skládá z jedné asistentky (která kromě zvedání telefonů a vaření kávy laškuje po pracovním době s jedním z redaktorů) a jedné emancipované redaktorky právě se navrátivší ze zpravodajské pozice v Africe, jejíž sebevědomí musí pravidelně pozvedávat právě nový technický pomocník. Ve scénáři se nenašlo místo pro ženskou postavu, která by ke svému bytí nepotřebovala žádné postrčení od mužských kolegů. Gradace se naplno rozjede v poslední třetině, rychle ale upadá a z množství konců by se dalo losovat. Vlny jsou průnikem snímků o šedesátém osmém, z každého si berou něco. Odlišují se použitím dobových záběrů, jež z něj tvoří koláž, která se však nesnaží referovat o historických faktech, zároveň je i díky nim velmi jednoduché propadnout představě, že se právě o výpověď doby jedná. Řemeslně není co vytknout, snímek se nicméně nevyhýbá floskulím a obrazovým zbytečnostem.
Nenáročný český divák však klišé snese a snímek jich nabízí víc než dost – dojímání se nad hrdinským vítězstvím proti zlu, vzpomínání na staré dobré časy, přehodnocení životních cílů nebo nadužívání dobového soundtracku (i v nevhodných okamžicích). O přístupnosti svědčí mimo jiné osmiminutový potlesk ve stoje, který snímku predikuje zářnou budoucnost v distribuci.
Co však bude s Vlnami po uvedení v kinech? Pravděpodobně zapadnou v obsahu některé ze streamovacích platforem a stane se z nich film, který už není nutné vidět znovu, protože se není pro co vracet.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (KS) — Lepší průměr, ale upřímně: kolik takových filmů ještě potřebujeme? A proč se tak často a rádi utíkáme k minulosti, ve které se tolik ubližovalo?
Hrají Vojtěch Vodochodský, Táňa Pauhofová, Stanislav Majer, Vojtěch Kotek, Martin Hofmann, a další
Hodnocení zbytku redakce:
5
AH — Mádl jako dříve sympaticky osobitý tvůrce mizí v mlze tak sexy šedesátek, že to snad ani neni možný. Vlastní rukopis smývá, na jeho místo s přeburáceně všudypřítomnou písní-vypalovačkou pochoduje Mádl řemeslník, Mádl maximalista, kýčař i šikula Mádl, Mádl západní komerčník, sexy Mádl s vycizelovaným produktem svižného střihu, rozdováděných teenagerů i svůdných staříků. Odboj proti Moskvě ještě nikdy nebyl tak sexy. Řemeslně obkresluje všude, kde může, na těch správných i špatných místech. Nechybí mu moderní ansámbl, chybí přezutí. Revoluce nám dycinky přirozeně padá do našich klínů, nadále se proto dojímejme nad víc i míň smyšlenými hrdiny všude, kde to jen jde. Páteře hrdě vztyčené ve vysoce líbivé a nenáročné ztrátě ducha. Hofmann navždy. Už jsem napsal, že to bylo sexy?