A Trophy on the Sea, 2019, 90', CN © 2019 PYIFF
napsala Linda K.RECENZE (LK) — Ju Anqiho Trofej otevírá konverzací režiséra se stárnoucím hercem / sportovním rybářem (ani v jedné z těchto disciplín nijak nevynikajícím), která předznamenává tón celé eskapády. Pseudointelektuální hovory o teorii a filosofii filmu a umění vůbec jsou totiž nosným džoukem následujících minut (a mimochodem se nápadně trefují do stylu jedné z festivalových znělek – ukázek, ve které otec fesťáku čínský režisér Jia Zhangke s pohledem do kamery přemítá o Descartovi), později střídaným trochu morbidním situačním humorem. Převážně černobílá, širokoúhlá vizuální stylizace filmu je další slupkou téhle historky ze života jednoho losera.
Při zpětné analýze spočívá jistá větší svěžest a univerzálnost Trofeje (za jejich potvrzení jde snad pokládat ocenění Youth Jury, která je na PYIFFu složená z místní i mezinárodní omladiny) právě v nebraní se vážně a redukci dalších neduhů, které jinak – přinejmenším v Pingyau prezentované – čínské filmy trochu trápí, v čele se snovými sekvencemi plnými symboliky těžké jako olovo a neschopnosti zobrazit alespoň trochu normální mezilidské vztahy (Single Cycle, Walking in Darkness).
Stejně dobře využívá Ju Anqi festivalovost Trofeje – v prostředí front na lístky a zběsilých běhů na masterclasses čínských mistrů zazvoní každá dobře dropnutá hláška o Zhang Yimouovi (který si zde mimochodem přebíral cenu) o hodně čistěji, než by se rozléhala v náhodném multiplexu. Nemusí tak být překvapením, že se kluci trefili a kromě zmiňované Youth Jury uspěla Trofej i v kategorii Fei Mu, kde si Wang Xuebing vysloužil cenu za nejlepší herecký výkon a film samotný zvláštní ocenění.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (LK) — Nečekaně svěrákovitý filmový fór o pár hodně posraných dnech jednoho losera přetrhnul na PYIFFu 2019 šňůru těžkých čínských filmů. Díky za něj, ne každý den je nálada na tři hodiny schizofrenní mlhy.
A Trophy on the Sea
Ju Anqi
A Trophy on the Sea, 2019, celovečerní, 90', CN