Čekané, přesto přemilé překvapení z dílny amerických klipařů, které na Cannes pobouřilo a ve Varech pobavilo. Tak jednoduše by se dal shrnout Swiss Army Man, v česku Švýcarák, hořkosladký chvalozpěv na život a studie prdů.
Nepřeberný výběr funkcí švýcarského Radcliffa pak strčí tupé velkoprodukční perořízky do kapsy jak nic – láska k řemeslu a čirá radost z prdění z plátna prostě tečou. Oslava divnosti coby myšlenkové jádro a prvky bromance prokládají sestřihy k popukání i situační vtípky v čele s Radcliffovým přiblbým úsměvem. Paul Dano už od úvodního rejdění po vodní hladině s instantně kultovním soundtrackem (“pa pa pa”) bere všechny karty do ruky a jenom vytahuje trumfy. V momentech, kdy by srandě došel dech, nastupuje vážno, které se včas v srandu obrátí. Pohár vyblité vody zkrátka nikdy nepřeteče a odšpuntované lesknoucí se půlky nepřestávají bavit (čti “prdět”).☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (LČ) — I když by na někoho bylo tělesných těkutin příliš, světu filmu nejde nevěřit: Swiss Army Man je především vypiplaná věc. S božím soundtrackem, myšlenkou, která není blbá a koncem, kde někdo dokonce zadrží slzu, aby však včas propukl v neskrývaný chechot. Slovy Mary Elizabeth Winstead: "What the fuck?!"
Přesto je to film plný bezelstné komedie a radosti z žití. Daří se mu svléknout charaktery do naha, a to tím, že redukuje základ jejich interakce na nejnižší procesy a projevy lidské tělesné schránky - ty ale využívá k výstavbě vztahu, popřípadě k analogiím klasických vztahových problémů. Fekální a další humor tak neslouží k prvoplánovému pobavení diváka, nýbrž jako unikátní způsob zprostředkování emocí. Scénář odvážně odklápí víka rozličných tabu a modeluje vyvíjející se vztah chlapce a mrtvoly bez upjatosti a povrchních zábran typických pro běžné lidské interakce. Právě tím, že se při vytváření absurdních prvků vyvarovává samoúčelnosti, nesklouzne nikdy k pokleslé a ubohé řachandě, ale drží si tvář a do cíle dojíždí s jasným poselstvím a morální vrchem.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — Triumf kreativity a neotřelosti, to je Švýcarák. Prostředník všem zakomplexovaným usilovačům o hluboké sdělení sofistikovanou cestou. Daniel Deadcliffe prdí a mává falem a dokazuje, že obhájit se dá jakýkoliv druh filmového vyjádření, pokud za ním stojí jasná vize. A ta v tomhle filmu je – největší fuck off ustrnulé realitě je odplout v širý oceán poháněn vlastními prdy.
RECENZE (AH) — Debutující duo klipařů Daniels přivezlo na letošní Vary vskutku bizár, ne typickou festivalovou artovku, nýbrž hořkosladkou tragikomedii se srdcem a dalšími orgány na těch správných místech. Demonstrují v ní filmařskou zručnost, neutuchající nápaditost a nemalou dávku odvahy – stejně jako vedení festivalu, které zařadilo snímek s nekonečnými prdy a detaily na početné erekce kouzelně ukazující směr záchrany do nejvíc exponovaného času velkého sálu. Na prvoplánovost ale rovnou zapomeňte, trefně přeložený Švýcarák vezme za srdce a kromě slz ze salev smíchu zaručí i ty opravdové. Obdobně zpracované téma odcizení, osamělosti a přátelství prostě neexistuje.
HODNOCENÍ (AH) — Vynalézavé a nakažlivě zábavné setkání života se smrtí a smrti se životem v jednom z nejlepších feel–good filmů letošního karlovarského festivalu a filmového roku. Míchanice povídek magického realismu Gabriela Marquéze s nápady Spika Jonzeho a over-the-top klipařinou v nejpodivnější audiovizuální bombě. A taky s parádním soundtrackem!