Damien Chazelle, oscarový tvůrce se silným rukopisem, je zpět, tentokráte s olbřímím americkým tématem, které už ze své podstaty zavání patosem, láká krom fandů do kosmonautiky a lidství obecně navíc i konspirační teoretiky. Přistání na Měsíci, IMAXová pompa, velkofilm s hvězdným obsazením, vesmírný jazz..? First Man je všecko, jen ne to, co od něj na prvním místě čekáme. Chazelle nám totiž v prvním filmu letošního 75. filmového festivalu v Benátkách ukáže, jak si po režijní ceně za La La Land může dovolit s nemalým budgetem nahlédnout na historický vrchol Kennedyho vesmírného programu jako na vztahové drama, kde hraje prim vyrovnávání se s životními traumaty.
HODNOCENÍ (AH) — Chazellův pohled je David s událostí velikosti Goliáše. First Man funguje neobyčejně dobře jako univerzální poselství v originálně pojaté formě biopicu, který ke svému fungování postavu Armstronga vlastně vůbec nepotřebuje. Jeho "hrdinství" nezobrazuje jako člena posádky, co se vydal do neznáma, ale jako manžela a především otce. Bravo.
RECENZE (LČ) — Zprávami proběhlo rozčarování Buzze Aldrina, druhého muže na Měsíci, z nového filmu Damiena Chazella. First Man prý neukazuje slavné zapichování americké vlajky, natažené a mírně povlávající díky tenkému drátku. Je proto dle Aldrina nevlastenecký. Stejně tak ale First Man neukazuje ani zanechání balíčku sovětským kosmonautům. Argument vlastenectví je tady zbytečný: jde ostatně i proti světonázoru samotného Armstronga, který z Měsíce Richardu Nixonovi telefonicky sděloval, že dobytí šedivého kusu hmoty obíhajícího zeměkouli je činem překračujícím hranice všech států. Chazelle se tímto poselstvím ve First Manovi řídí do posledního puntíku: namísto předvídatelného velkofilmu o výjimečné osobnosti tak přináší nebývale intimní a strohé drama v náznacích, které právě díky tomu neváhá zvednout moderního, otupělého diváka ze sedačky.
Boj proti gravitaci je ostatně klíčovým tématem scénáře Joshe Singera. Pojímá Neila Armstronga jako skromného chlapíka, který míří ke hvězdám, ale je traumatem poután k Zemi. Cesta na Měsíc se stává i cestou za shozením tíhy minulosti, jakož i překročením vlastní smrtelnosti. A hned při prvním pohledu na Zemi z orbity v úvodní scéně filmu nelze než nesouhlasit s filmovým Armstrongem: podle něj výpravy do vesmíru umožňují lidstvu dívat se na sebe z nového úhlu. Jinou (obrazovou i zvukovou) perspektivu nabízí i prostředí uvnitř a vně kosmické lodi: ve First Manovi praskají šrouby, vlní se plechy a je více než jasné, že to, v čem astronauti sedí, je jen přerostlý model letadélka, které místo větru spoléhá na učebnici astrofyziky.
HODNOCENÍ (LČ) — Obdiv je to, s čím tvůrci počítali. Zároveň to s ním ale nepřehání. First Man je díky tomu velkoprodukcí v nejlepším slova smyslu: každý vypiplaný detail je znát, hudba burácí, dostavuje se závrať. Přesto v jádru zůstává malým, přesně stupňovaným rodinným dramatem, kde se skoro až náhodou hlavní postava podívá na Měsíc. Tvůrcům se navíc podařilo to nejdůležitější: víme, co se stane, a přesto je napínavé sledovat,jakk tomu dojde.
Film samozřejmě vede Gosling a osamocenost jeho poslání je v něm v podstatě jedním z vůbec nejdůležitějších témat (a funguje na výbornou), když se ale odhlédne od Armstronga, začne člověk narážet na schematismus, který by možná v podobně subtilním díle nečekal, a ačkoliv je na malé ploše celovečeráku pochopitelný, stejně zaráží, jelikož První člověk se ve většině ohledů vůbec s hříšnými velkofilmy neasociuje. O to víc pak i takový nepatrný společný rys překvapuje. V podstatě lze též nadsazeném patosu, jenž je (opět) zesílen izolujícím objektivem – důraz na osobní tragédii je poměrně silný, a vzhledem k její povaze místy působí nepatřičně melodramaticky.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — Toť nicméně jediné větší výhrady k filmu, který je jinak vynikajícím příspěvkem nejen do ranku biografií. Chazelle se Singerem hrají chytrou hru, v níž zvládají vtisknout historicky velmi zatíženým momentům punc obyčejnosti a odvést pozornost od stokrát propraného a zbytečného bombastična. Míra je přesná, jde se k jádru, řeší se jen, co je potřeba. První člověk je přesně ten portrét, jaký člověk potřebuje vidět, a nejspíš to ani sám neví.