Erik Poppe je seveřan-matador, alespoň co se týče filmového vyprávění. Točil už s Nikolajem Coster-Waldau, Juliette Binoche, Trondem Espen Seimem a mrakem dalších norských herců a buďme rádi, že mu do klína spadl navenek kontroverzní projekt o masakru na ostrově Utøya z července 2011. Obzlášť proto, že Netflix chystá na podzim premiéru vlastní verze od Paula Greengrasse s masovým vrahem Breivikem v jedné z hlavních rolí. Ale zpět na sever: Norští pisálci Siv Rajendram Eliassen a Anna Bache-Wiig na to šli všelijak, jen ne od lesa (doslova). Napsali mrazivý a realistický pohled na události, které uvidíme koncem roku ještě jednou, a to očima americkýma. A díky bohu za to, že to stihli!
Autorský tým vzal celou událost jako zemitou, mokrou, špinavou reportáž, výpoveď z centra dění během vraždění síly anonymního zla, kterému tvůrci nedají ani jednu malou šanci personifikovat se do živé bytosti. Takměř sedmdesát dva minut jsme v přítomnosti Kaji, mrazivě přesné Andrei Berntzen, z pohledu třetí osoby. Za celou dobu čtyři, možná pět falešných střihů, jinak maximální ponor mezi stromy, větvemi a pobíhajícími siluetami vyděšených děcek. Formální cvičení, jehož efektivita je vzhledem k minimalistickému narativu maximální. Zvolená dramatická metoda s danou formou mohla být těžko vhodnější, sama často boří hranice hraného filmu a realistického dokumentu. Ruční kamera diváka transformuje do dalšího z účastníků srazu Svazu dělnické mládeže, když se schovává v křoví a opatrně vykoukne s přeostřením do tábora, odkud se ozývá střelba. Tvůrci si mnoha takovými pomůckami zasluhují menší kritický trest, ovšem kdy a proč na to myslet, při tak pohlcujícím zážitku.
HODNOCENÍ (AH) — Formální cvičení národů, na kterém nešlo pravděpodobně nic dalšího rozhodnout lépe. Upozaděný minimalismus, který upřednostňuje ponoření do fotorealistického hororu, který asi není k vidění pro každého. Příklad skvělého počátečního rozhodnutí, od kterého už letí jenom správně vypočítané funkce.