Pinbacker ~ Festivaly ~ 53rd KVIFF recenze
Atlanta je podle všeho aktuálním semeništěm černošské politické agitky. Ta se dá zpracovat tisíci různými způsoby a v rámci všemožných žánrů, což nám v současnosti demonstrují hned dva velice zajímaví filmoví tvůrci: Donald Glover se svou vrstevnatou Atlantou pro televizi FX a Spike Lee s novým snímkem BlackKkKlansman, který se avizuje jako satirická krimi komedie. Ta momentálně brázdí program karlovarského filmového festivalu a v srpnu vtrhne do českých kin po celé zemi.

Is this America?recenze napsali

Adam Hencze a Linda Keršnerová

dne 4/7/2018


recenze filmu BlacKkKlansman ~ Hencze
A za sebe hned na začátku přiznávám, že fandím spíš Gambinovi. Atlanta (myšleno seriál) je skvělá v tom, že černošství a trable s ním ve Státech spojené jsou sice všudypřítomné, nehrají ale nikdy prim. Je to jako nenápadný požár, co si vesele plápolá někde ve sklepení a generuje jedovaté kysličníky, které postupně všechny v domě dusí a tiše, pomalu zabíjí. Sem tam sice vyšlehne plamínek, na pozadí ale jede primárně stálá hypoxie. Rodinná a společenská témata jsou často silně metaforická, vysoce filmová a originální, nedoslovná, skvěle napsaná. Zkrátka leze to z toho srozumitelně, a přece mezi řádky.

Spike Lee zapálí celý dům, vlastně spálí celou vesnici a ještě kolem ní postaví hořící kříže, aby byla opravdu nulová pravděpodobnost misinterpretace. Svoje téma komunikuje stylem bezhlavého střihu toho nejhoršího, co se na YouTube z všemožných bílá-rasa-kkk-versus-afroameričané demonstrací od Virginie po Charlotte našlo, zašlapáním Trumpovy obhajoby přítomnosti dobrých i špatných lidí na obou stranách konfliktu (což může být nezvykle pravdivý výrok) a diváka maličko znásilní svoji agresivní agitkou.
© 2018 FOCUS FEATURES LLC

Odehraje se to v samotném závěru a proto mi to asi vadí. Chápu to jako funkci, jak trochu shodit komediální tón předešlých dvou hodin a připomenout, že je tady sakra problém. Ale to přece všichni víme! Klansman jinak nemá mimo místy vtipné, místy obočí zvedající satiry moc co nabídnout. Driver a JD Washington jsou skvělí a mají jednoznačně nejlepší interakce, jen jich je zkrátka málo, místo toho za rohem často číhá ataka rasové exploatace s takovými formálními výstřelky jako jsou stylizované portréty naslouchajících černošských tváří během plamenného proslovu lídra Černých panterů, následované nucenou diskotékou nefungující hlavní milostné dvojice.
© 2018 FOCUS FEATURES LLC

Jinde je zas Lee skoro až urážlivě doslovný, často na filmovou výpravu kašle a nechá narativ posunout monologem některé z ublížených postav. To se mu občas povede mistrně a vede to ke vskutku mrazivým momentům, které jsou působivé samy o sobě, výborně provedené a zrežírované... "Ale stejně tam radši hodim mashup přejetých bratrů, kdyby v sále náhodou někdo usnul nebo si seděl na vedení."
Jakkoliv je samotný fakt pravdivosti Klansmanova příběhu zajímavý a neskutečný, ostrá stylizace Leeho do kazatele morálky a singulárního pohledu na problematiku mu jeho jinak propracovanou a zábavnou žánrovku kazí. O to víc, že je už v podstatě nasáknutá jeho postoji jako houba, se kterou pak Spike ještě pro jistotu popleská diváka přes obličej.

recenze filmu BlacKkKlansman ~ Keršnerová
Filmové kázání o grotesknosti rasové nerovnosti v Americe je našroubované na komediálně kriminální prostozápletku podle skutečné události a zaslouží si lásku, kterou mu v jeho provedení dopřávají výborní John David Washington a Adam Driver.

Za závěr děje nasekané návraty do reality – skutečné záběry z dnešních pochodů a obrácená americká vlajka –nepřekračují hranici účelnosti (a některé až moc nevynalézavé narážky v průběhu se přežijou), byť na grafickém provedení doprovodného materiálu šlo vzhledem k bezchybné úrovni zbytku stopáže zapracovat a přispět tak sourodosti.

Samotná doslovnost v rámci žánru zas tak extrémní problém není a stylizace je jenom otázka vkusu (protože BlackKkKlansman je přiznaně přestylizovaný, skoro jako pohádka pro dospělé). Snímku ale chybí trvalá jiskra, namísto toho jím přívětivá říznost jen příležitostně probleskuje (vstupní pohovor na místo policisty, magické taneční číslo v baru) a když není nahrazená otevřenou tíhou (děravé terče ve tvaru prchajících černoušků), nezbývá čeho se chytit.
Pozvolná zábava se skvělými herci a mrazivým poselstvím - hlupáci budou vždycky hlupáci, ale koutky klesají, když berou do rukou zbraně – těší a děsí, ale ani jedno dostatečně intenzivně.

Celkové hodnocení

Průměr
6