Atlanta je podle všeho aktuálním semeništěm černošské politické agitky. Ta se dá zpracovat tisíci různými způsoby a v rámci všemožných žánrů, což nám v současnosti demonstrují hned dva velice zajímaví filmoví tvůrci: Donald Glover se svou vrstevnatou Atlantou pro televizi FX a Spike Lee s novým snímkem BlackKkKlansman, který se avizuje jako satirická krimi komedie. Ta momentálně brázdí program karlovarského filmového festivalu a v srpnu vtrhne do českých kin po celé zemi.
RECENZE (AH) — A za sebe hned na začátku přiznávám, že fandím spíš Gambinovi. Atlanta (myšleno seriál) je skvělá v tom, že černošství a trable s ním ve Státech spojené jsou sice všudypřítomné, nehrají ale nikdy prim. Je to jako nenápadný požár, co si vesele plápolá někde ve sklepení a generuje jedovaté kysličníky, které postupně všechny v domě dusí a tiše, pomalu zabíjí. Sem tam sice vyšlehne plamínek, na pozadí ale jede primárně stálá hypoxie. Rodinná a společenská témata jsou často silně metaforická, vysoce filmová a originální, nedoslovná, skvěle napsaná. Zkrátka leze to z toho srozumitelně, a přece mezi řádky.
HODNOCENÍ (AH) — Jakkoliv je samotný fakt pravdivosti Klansmanova příběhu zajímavý a neskutečný, ostrá stylizace Leeho do kazatele morálky a singulárního pohledu na problematiku mu jeho jinak propracovanou a zábavnou žánrovku kazí. O to víc, že je už v podstatě nasáknutá jeho postoji jako houba, se kterou pak Spike ještě pro jistotu popleská diváka přes obličej.
RECENZE (LK) — Filmové kázání o grotesknosti rasové nerovnosti v Americe je našroubované na komediálně kriminální prostozápletku podle skutečné události a zaslouží si lásku, kterou mu v jeho provedení dopřávají výborní John David Washington a Adam Driver.
Za závěr děje nasekané návraty do reality – skutečné záběry z dnešních pochodů a obrácená americká vlajka –nepřekračují hranici účelnosti (a některé až moc nevynalézavé narážky v průběhu se přežijou), byť na grafickém provedení doprovodného materiálu šlo vzhledem k bezchybné úrovni zbytku stopáže zapracovat a přispět tak sourodosti.
Samotná doslovnost v rámci žánru zas tak extrémní problém není a stylizace je jenom otázka vkusu (protože BlackKkKlansman je přiznaně přestylizovaný, skoro jako pohádka pro dospělé). Snímku ale chybí trvalá jiskra, namísto toho jím přívětivá říznost jen příležitostně probleskuje (vstupní pohovor na místo policisty, magické taneční číslo v baru) a když není nahrazená otevřenou tíhou (děravé terče ve tvaru prchajících černoušků), nezbývá čeho se chytit.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (LK) — Pozvolná zábava se skvělými herci a mrazivým poselstvím - hlupáci budou vždycky hlupáci, ale koutky klesají, když berou do rukou zbraně – těší a děsí, ale ani jedno dostatečně intenzivně.
ScénářSpike Lee, David Rabinowitz, Charlie Wachtel a Kevin Willmott
ProdukceJason Blum, Spike Lee, Sean McKittrick, Jordan Peele, Raymond Mansfield a Shaun Redick
Hrají John David Washington (Ron Stallworth), Adam Driver (Flip Zimmerman), Topher Grace (David Duke), Laura Harrier (Patrice), Ryan Eggold (Walter Breachway), a další