Čtyři body, čtyři stejné strany. Matematický, pevně ohraničený ideál. Když jej umělkyně promění ve skutečnost, vzniká čtverec z dlažebních kostek. Ale taky film Čtverec Rubena Östlunda. Jak moc se vyplní přání, aby byl prostor vyznačený fosforeskující páskou „oázou důvěry a starostlivosti“, kde „všichni mají stejná práva a povinnosti“? Klade Östlund stejný prostor pod nohy svým hrdinům? A co ideál: lze ho prostě vyříznout zprostřed náměstí?
RECENZE (LČ) — Cristian, hlavní hrdina Čtverce, se představuje nelichotivě. V rozhovoru s novinářkou Annou (Elizabeth Moss) si trochu zablábolí: hned víme, že máme co do činění s kurátorem výstav, který občas sám netuší, čeho se daná výstava týká. Rozkrývat moderní umění jako čistý koncept, ztrácející svým omíláním vlastní význam? Nic nového. Östlund se ale šibalsky rýpe v tom, zda-li to tuší sami umělci. A dlátem mu je lidská přirozenost plná omylnosti.
Následuje mnohem zajímavější situace: Cristian jde ráno do práce, míjí ho davy lidí. Najednou uslyší ženský křik. Z davu se vyřítí žena volající o pomoc. Cristian a muž vedle něj se oba zastaví, připraveni pomoci. Po úspěšné, nenásilné konfrontaci se svalnatým agresorem si oba oddechnou a na minutu se stávají nejlepšími přáteli. Plácnou si a každý jde svou cestou. Cristian, ještě v euforii z nevšedního zážitku, zjistí, že nemá ani peněženku, ani mobil. Na rozdíl od umělce, který pod Cristianovou taktovkou v muzeu vystavuje kopečky štěrku se svítícím nápisem „YOU HAVE NOTHING“, tedy Cristian skutečně nemá nic. Musí se doptávat kolemjdoucích, jestli by mu mohli pomoci, jestli by si jen mohl zavolat. Jeho žádost je drobným, ale důležitým obrazem celého filmu: nikdo mu totiž pomoci nechce.
Právě před dcerami se odehraje poslední, zcela omylem vzniklé divadlo, jehož základy jsou pevnější než čtverec vystavený v muzeu. Není tomu tak náhodou: právě Cristianovy děti, s jejichž matkou se zjevně nevídá, jsou jedinými postavami filmu, které skutečně vidíme stát uvnitř onoho čtverce. Jeho prostou mantru – „stejná práva a povinnosti“ – Cristian v pečlivě připraveném zahájení pro návštěvníky výstavy přetaví ve skutečnost: vysvětluje, že „kdo stojí uvnitř čtverce, ten musí být vyslyšen, musíme mu pomoci, ať už je to žebrák, dítě, kdokoliv“. Sám v tuto chvíli tajně vztahuje zákonitosti čtverce na sebe a ne na žebráky, s kterými se denně setkává. Právě Cristian by nejvíce ocenil v momentě krádeže takovýto čtverec, který by si křídou namaloval pod sebe. Pak by mu přece musel pomoci každý. Ve své řeči ještě nevnímá druhou část dohody: povinnost. Stejně ani dcerky nepochopí, o co tátovi jde, dokud není filmu konec.
HODNOCENÍ (LČ) — Jsou dva typy filmů: jedny leží jako kopečky štěrku v galerii, druhé odtáhnou diváka za vlasy a dlouho nepustí. Čtverec tahá ne bez bolesti, ale zato s ušlechtilou premisou. Jeho hrdina – podobný všem Evropanům (snad s výjimkou bestiálního performera Olega) jede nadvakráte tunelem: zatímco jednou si jede spravedlnost násilně vydobýt, podruhé se vrací na lopatkách. A v tom druhém je vlastně spravedlnosti víc. Ale to už nechme k posouzení dcerce v kšiltovce, která paří na mobilu. Bůh ví, co si z toho odnese ona.