Jedna bomba, dva mrtví, tři části. Jediná událost v životě hlavní hrdinky, pomocí které scénárista a režisér Fatih Akin kreslí její policejní podobiznu. S identikity je to ale těžké: osobu popisují zkratkou, přibližně, poskládáním různých segmentů. Odnikud jako film pracuje úplně stejně.
RECENZE (LČ) — Nepracuje tak v případě hlavní role či námětu. Kamenem úrazu je tady zpracování. Hned první záběr představuje formální rozdělení na rodinná videa a samotný děj filmu. Videa fungují jako uchovaná vzpomínka, a to uchovaná jak pro diváka, tak pro postavu: Katja (Diane Kruger) se na ně nedívá pouze proto, abychom si i my vytvořili pouto a soucítili. Dívá se, aby tok vlastní, přibarvené reality narušila něčím skutečným. Právě rozdíly mezi skutečným a fiktivním jsou to, co se v Odnikud stírá. Což je překvapení. Jinak si totiž film zakládá na věrohodnosti, nebo jí alespoň přednostně přikládá důležitost, jak plyne z vyjádření tvůrců. Ti tuto věrohodnost však nejednou úmyslně boří.
Stejně tak co se zabírá, jak na to kamera „nahlíží“ je rozkročeno mezi realismem a subjektivní vizí hrdinky. Ve chvílích, kdy Katja propadá zoufalství, je zvolen detail, stejně tak v emočně vypjatých soudních potyčkách či při Katjině závěrečném váhání. Potud kamera plní svůj účel skvěle: jakkoliv malé gesto nebo jakákoliv změna mimiky neujdou pozornosti. Problém je znovu v nedůslednosti takového postupu a zvláštní těkavosti stylu. Kde má záběr shora prohloubit prostor soudní síně, tam vyjde naprázdno. Jízda autem nebo bytové scény jsou dynamické či roztřesené, ale k ostatním řešením záběru nepasují. Důsledkem je zmatení diváka, který chápe, jaký příběh mu je vyprávěn, ale nedokáže s ním souznít.
HODNOCENÍ (LČ) — Řečeno zjednodušeně, znovu s pomocí policejní podobizny, která v Odnikud hraje víc než klíčovou roli: snímek Fatiha Akina je pachatele dobře popisující zkratka, ale zkratka. Pachatelem je tu forma (tedy děj a námět). Na papíře ovšem pachatel neodpovídá před námi sedícímu filmu: chtěl by, ale neodpovídá. Tuhle má moc velké uši, tady zas barevnější oči, jinde chybí bradavice. Řešení, která při natáčení Akin coby policejní kreslíř činil, samozřejmě nelze dělit na dobrá a špatná. Spíše než v rámci klasické škály, která tu mate, lze hodnotit z hlediska uspokojení. A při takovém hodnocení shledávám propojení vizuálu home videa s dramatem neuspokojivé. S právem na odvolání, ale neuspokojivé.