Letní filmová škola recykluje, ale nejde jí to mít za zlé – ať už pro loňské posunutí KVIFF, kvůli kterému se výběr tehdejších novot do Uherského Hradiště nedostal, nebo vlivem současné covidové a ekonomické situace. V rámci sekce “České a slovenské novinky” tak uvedla i snímky, které mají svou premiéru už dávno za sebou.
RECENZE (ZPRÁVA O ZÁCHRANĚ MRTVÉHO, 2022, 90', CZ/FR/SK) — Filmová esej Václava Kadrnky o (ne)návratech ze druhého břehu je přesvědčivá a palčivá. Devadesátiminutová stopáž se počas sledování může zdát nekonečnou, zejména při dlouhých tichých záběrech nebo při zacykleném scénáři, který zhmotňuje pochopitelnou beznaděj manželky (Zuzana Mauréry) a syna (Vojtěch Dyk). Ti před sebou mají na nemocniční posteli postupně odcházející hlavu rodiny (Petr Salavec).
Netradiční použití vertikálního formátu částečně budí dojem instagramového videa, k rámování tématu a kulis se hodí skvěle - ať už při zobrazení nemocničních chodeb nebo nemocniční postele. Navíc jeho postupné zužování působí jako metafora předkládaného příběhu. Jako kulisy posloužila kromě Olomouce a Kroměříže také zlínská nemocnice, jejíž interiéry poskytují pro zhmotnění procesu loučení a smrti velice dobré zázemí. Je možné vysledovat teoretickou podobnost s tématy otevřenými v dokumentu Jednotka intenzivního života (2021), oba snímky ale rozhodně nemají za cíl si vzájemně konkurovat.
I když se repetitivní dialogy brzo oposlouchají a postupně působí až otravně, zároveň vystihují naléhavost předkládané situace. V rybníčku české produkce jde určitě o film s mimořádně silnou výpovědní hodnotou, která je ještě palčivější při zjištění, že příběh vychází z Kadrnkovy osobní zkušenosti.☞ PINBACKER
ScénářVáclav Kadrnka, Marek Šindelka a Jiří Soukup
ProdukceVáclav Kadrnka
Hrají Vojtěch Dyk, Zuzana Mauréry, Petr Salavec, a další
RECENZE (A PAK PŘIŠLA LÁSKA..., 2022, 85', CZ) — Šimon Holý vyprodukoval svůj druhý nízkonákladovým film za poslední dva roky, jež podle vlastních slov točí „aby si ho fond všiml a podpořil jeho jiný připravovaný film“1. Po loňských otázkách k zamilování (psali jsme tady) utíká do věštírny na kraj lesa, kam se vydávají za řešením svízelné životní situace matka (Pavla Tomicová) s dcerou (Sára Venclovská). Řešení rodinných trablí v podobě rodového léčení ale postavy k ničemu kloudnému nepřivede.
Po zhlédnutí traileru by se mohlo zdát, že film nabídne vtipný pohled do světa esoteriky a především podvodů, které jsou s tímto odvětvím blízce spjaty (stačí si vzpomenout třeba na televizní věštění s legendární Jolandou nebo Vlastíkem Plamínkem). Bohužel se děj ubírá spíš ke konverzačním přestřelkám o vlivu mužů a o dopadech jejich působení na ženskou část rodiny. Nejlepší scénou je tak jízda v autě, během které se matka s dcerou snaží vymotat ze slepých ulic, sám Holý pak během diskuze přiznal, že se jedná o improvizaci obou hereček. Scénář jako takový toho totiž příliš mnoho nenabídne a obrazově se až do závěrečné scény u posvátného stromu nic neděje. Námět by možná obstál líp jako podcastová série, s jejíž výrobou má koneckonců Holý o něco bohatší zkušenosti2.☞ PINBACKER
1 Volně převzatá citace z diskuze po promítání filmu. 2 Například Rozchod (2022) nebo Zkouškový (2020-21), obojí Radio Wave
ScénářŠimon Holý, Pavla Tomicová, Sara Venclovská, Tereza Hofová a Eliška Soukupová
ProdukceŠimon Holý a Jan Syruček
Hrají Pavla Tomicová, Sara Venclovská, Tereza Hofová, Eliška Soukupová, a další
RECENZE (MICHAEL KOCÁB – ROCKER VERSUS POLITIK, 2022, 102', CZ/SK) — Michael Kocáb byl (a je), podle toho, jak Olga Sommerová poskládala retrospektivu jeho žití, extrémně talentovanou osobností. Od vážné hudby se společně se skandálním Pražským výběrem dostává k rocku, po událostech vedoucích k převratu začíná politickou kariéru a dostává se až na ministerské křeslo. Není to na jeden život až moc? S přihlédnutím k blížícím se lednovým prezidentským volbám a k tomu, že Kocáb zatím stále nevyloučil svou kandidaturu1, působí snímek částečně jako pozitivní agitka. Při odhlédnutí od tohoto kontextu ale pomáhá dotvořit celkový pohled na společenské dění v druhé polovině minulého století, kterému není v osnovách dějepisu bohužel věnován dostatečný prostor. I proto může snímek oslovit především (ale nejen) žáky a studenty od základek po vysoké školy, kteří si chtějí tyto znalosti zasadit do širšího kontextu.
K tomu navíc Kocáb přidává i několik perliček ze zákulisí listopadového převratu a dalších událostí formujících nejen republiku, ale i tuzemskou popkulturu.☞ PINBACKER
Hrají Michael Kocáb, Zuzana Čaputová, Vilém Čok, Michal Horáček, Jiří Hrubeš, a další
RECENZE (MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST, 2022, 102', CZ) — Letní kino na Masarykově náměstí je vděčné, poněvadž naláká převážně zdejší obyvatelstvo, co si v rybářských židlích nebo na dlažebních kostkách zadarmo přijde zkonzumovat pivo, párek a tuzemskou produkci.
Tvorba Havelky mi známá je, a Mimořádná událost je pro mě upřímně docela mimořádným šokem, po úvodní půlhodince špatně nekorektního humoru jsem zralá prostor vyklidit, mou pozornost ale povzbudí padající nafukovací plátno (souzním), kdy se obličeje pasažérů začínají volně pohybovat po jezuitské koleji, a taky nějaká skrytá víra v to, že se to snad ještě zlepší. Víra je to mylná a promítání opouštím přesně v momentě, kdy se Plesl snaží sbalit snad již zletilou (!) nosičku papouščího převleku, která se po značnou část cesty ukrývala na záchodku, a je mi upřímně líto, že takové projekty česká kinematografie produkuje a akceptuje, ba považuje za vtipné. Dvě hvězdy dávám za občasné ušklíbnutí se nad těžkostí situace a již zmíněné projekci sabotující plátno.☞ PINBACKER