Pinbacker ~ Festivaly ~ 51st KVIFF recenze
Sebevědomý a možná až příliš nekompromisní – tak by se dal ve zkratce označit autorský debut Anny Rose Holmer. S The Fits to ale není tak jednoduché. Metafora malé holčičky ve středu  sportů a psychózy je především brilantní ukázkou práce se zvukem, nabízí ale něco víc než jen inovativně odvedený domácí úkol?

Režisérka The Fits je na sebe až příliš tvrdárecenze napsal

Lukáš Červený

dne 5/7/2016

Režisérka totiž tak rovnoměrně kombinuje detaily s precizními záběry rozlehlých tělocvičen a malých dívek uprostřed parketu, že se The Fits místy zvrtne v cvičení z estetiky. Film rozhodně není o splněném snu ani o úžasném vzestupu malé sportovkyně. Royal Hightower v roli jedenáctileté Toni svým minimalistickým herectvím vyjadřuje víc, než je třeba, a režisérka její potenciál ždímá jako ručník z ringu. Toni nepatří ani mezi upocené a namakané boxery, ani mezi svíjející se tanečnice. Ať už se snaží zapadnout sebevíc, je nesvá a uzavřená. Když poprvé v komunitním centru propuknou “the fits”, neboli křeče mezi staršími tanečnicemi, Holmer rozehrává pomalou, ale pozoruhodnou hru o divákovy nervy.
© Oscilloscope Laboratories 2016

Neurotický střih se pojí se skřípajícím saxofonem a o gradaci není nouze. Režisérčin pohled je  zcela zaměřen na Toni a plížící se hrozbu tajemných křečí, jejichž původ není záměrně vysvětlen. Záměrně je osekané i prostředí, ve kterém se Toni pohybuje: nevidíme její rodiče a působí to, jako by v komunitním centru trávila celý svůj život. Její postava nepůsobí ploše, chybí tu ovšem jiná pojítka, než je strach, adrenalin a potřeba někam patřit. Neustále pracující vnitřní motor hrdinky tak pomalu odkrajuje stopáž – ve výsledku ale dojde k rozuzlení ve formě efektu, který neřekne nic nahlas. Sen o vlastní výjimečnosti a křečovité upnutí na jedinou činnost jsou však zobrazeny na výbornou.
I když Anna Rose Holmer zabírá metaforu tak důsledně, až ji dusí, nelze The Fits upřít řádnou porci tíživosti. Obdivuhodná pečlivost a skvělá práce s hudbou i zvukovou stránkou filmu pak dotváří nedořečenou, ale dobře načatou výpověď, která i přes nedostatky utkví v paměti.