RECENZE (AH) — Moderní společnost nás krmí všemožnými "cool" trendy jako je žití off–grid, zahazování mobilních telefonů, výmazu internetu z každodenního života... Co když to ale jeden přežene do extrému a každých pár měsíců jednoduše resetuje svůj životní stav, své okolí, místo, kde bydlí, a svoje přátele? Nejnovější Joshua Marston rozplétá víc otázek než odpovědí a rozhodně se neptá nezajímavě – v jeho civilním dramatu o ženě, která si jednou za čas změní identitu a rozloučí se s tou minulou, provokuje mnohem víc, než utěšuje. Do pečlivě postaveného puzzle navíc zručně odmítá před samotným závěrem dodat poslední kousek.
Na Hesseho teorii mnohojakosti lidské duše je tu nazíráno z jiného úhlu – jaksi sériově, nikoliv paralelně. Co vlastně definuje člověka jako jedinečnou lidskou bytost? Marston na to odpovídá fyzickou schránkou, která má inteligentní vědomí se schopností rozeznat všechny své "identity" – ať už je to dvacetiletá prodavačka zahradních sekaček nebo expertka na biomedicínu v pětadvaceti. Marston považuje za důležité striktní oddělení těchto rolí v čase, naopak Hesse mluví o přítomných maskách, které se střídají v závislosti na okolí. Množinou otazníků je v Complete Unknown hlavní mužská postava Tom: ten se tak trochu nedopatřením po patnácti letech setkává s Alicí, kdysi svou dívkou, která je nyní trochu víc "jinde", než je na poměry obvyklé.
Společně strávená noc po dlouhém odloučení ve stylu Linklaterových Before filmů Tomovi v hlavě rozvíří víc zaječích myšlenek, než zdrávo, a zaseje společně s ním i nejednomu divákovi tendence revolty proti zaběhlému systému věcí. Tvůrčí výpověď ve finále spočívá v jemném esejistickém útvaru na téma izolace versus sociální spojení, Marston se ale vypovídá překvapivě rychle a tápání ve tmě tak po úvodním aktu rychle vymizí, což je škoda – vedoucí dvojice Michaela Shannona s Rachel Weisz je totiž chemická, civilní a přesvědčivá. Silné herectvo ale jednoduše nestačí, i tak bylo Complete Unknown jedno z nejzajímavějších udání, stačilo mu dát čas na rozjezd a ochotu ponořit se.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Celek je v jádře dost jednoduchá konverzačka, která staví do popředí svůj kontroverzí a chytrostí přeplněný autorský scénář. Chybí ale rytmická filmová svěžest s prvky, které by diváka v půli více zabavily – epizodka s Gloverem a Bates je až moc na krev, jakkoliv vtipná a nenuceně civilní doopravdy je a jak moc jasně se v ní autor snaží vyjádřit. Complete Unknown začíná jako dramatický thriller s puncem tajemna a nejasna, příliš rychle ale vytasí esa a zahraje šach. Mat přitom mohl přijít až mnohem, mnohem později: alespoň má ale divák na dekonstrukci jeho dopadů víc než půlhodinu k dobru.