Michael Shannon přijel poslední den do Varů představit nejnovější film, na kterém se podílel; ukázal, že jeho čich po extrémně vyvedené spolupráci s Jeffem Nicholsem opět nezklamal. Jak se ale Complete Unknown líbilo nám?
Zbytek má ale při finálním doznání šanci pocítit ten vzácný druh velmi konkrétní myšlenkové sounáležitosti. Film totiž ani jinou atrakci nemá - kromě hereckého dua je minimalistickou koláží nevzrušivého života vyšší střední americké vrstvy a neodvádí ničím pozornost od svého prostého sdělení. Jediným vytržením z tohohle standardu je odbočka s Gloverem a Bates, která je do děje zvláštně izolovaně vnořená, a i když posouvá děj kupředu, v kontextu celku působí rušivě. I to se ale těžko hodnotí, jelikož film se nevyznačuje žádným jasnějším konceptem, nedá se přesně žánrově zařadit a lze jej v podstatě označit jako jakousi “adaptaci krátkého zamyšlení”. Není to mysteriózní thriller ani propracovaná šaráda. Jen konverzační drama vedoucí k nijak složitému závěru, tak specifickému, jak jen může být.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — Tak trochu o ničem, ale tak trochu i o silné společenské tíži a úzkosti. Možná je to jen úplně zbytečný dialog dvou vynikajících herců, který celou pointu prozradí v krátkém okamžiku kdesi na konci, ale jako by právě tom tkvěla zásadní upřímnost a nestrojenost - prostě se to řekne. A zbytek je hezká a dobře odkecaná omáčka pro pár obdobně naladěných. Proč ne.
RECENZE (AH) — Moderní společnost nás krmí všemožnými "cool" trendy jako je žití off–grid, zahazování mobilních telefonů, výmazu internetu z každodenního života... Co když to ale jeden přežene do extrému a každých pár měsíců jednoduše resetuje svůj životní stav, své okolí, místo, kde bydlí, a svoje přátele? Nejnovější Joshua Marston rozplétá víc otázek než odpovědí a rozhodně se neptá nezajímavě – v jeho civilním dramatu o ženě, která si jednou za čas změní identitu a rozloučí se s tou minulou, provokuje mnohem víc, než utěšuje. Do pečlivě postaveného puzzle navíc zručně odmítá před samotným závěrem dodat poslední kousek.
Na Hesseho teorii mnohojakosti lidské duše je tu nazíráno z jiného úhlu – jaksi sériově, nikoliv paralelně. Co vlastně definuje člověka jako jedinečnou lidskou bytost? Marston na to odpovídá fyzickou schránkou, která má inteligentní vědomí se schopností rozeznat všechny své "identity" – ať už je to dvacetiletá prodavačka zahradních sekaček nebo expertka na biomedicínu v pětadvaceti. Marston považuje za důležité striktní oddělení těchto rolí v čase, naopak Hesse mluví o přítomných maskách, které se střídají v závislosti na okolí. Množinou otazníků je v Complete Unknown hlavní mužská postava Tom: ten se tak trochu nedopatřením po patnácti letech setkává s Alicí, kdysi svou dívkou, která je nyní trochu víc "jinde", než je na poměry obvyklé.
Společně strávená noc po dlouhém odloučení ve stylu Linklaterových Before filmů Tomovi v hlavě rozvíří víc zaječích myšlenek, než zdrávo, a zaseje společně s ním i nejednomu divákovi tendence revolty proti zaběhlému systému věcí. Tvůrčí výpověď ve finále spočívá v jemném esejistickém útvaru na téma izolace versus sociální spojení, Marston se ale vypovídá překvapivě rychle a tápání ve tmě tak po úvodním aktu rychle vymizí, což je škoda – vedoucí dvojice Michaela Shannona s Rachel Weisz je totiž chemická, civilní a přesvědčivá. Silné herectvo ale jednoduše nestačí, i tak bylo Complete Unknown jedno z nejzajímavějších udání, stačilo mu dát čas na rozjezd a ochotu ponořit se.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Celek je v jádře dost jednoduchá konverzačka, která staví do popředí svůj kontroverzí a chytrostí přeplněný autorský scénář. Chybí ale rytmická filmová svěžest s prvky, které by diváka v půli více zabavily – epizodka s Gloverem a Bates je až moc na krev, jakkoliv vtipná a nenuceně civilní doopravdy je a jak moc jasně se v ní autor snaží vyjádřit. Complete Unknown začíná jako dramatický thriller s puncem tajemna a nejasna, příliš rychle ale vytasí esa a zahraje šach. Mat přitom mohl přijít až mnohem, mnohem později: alespoň má ale divák na dekonstrukci jeho dopadů víc než půlhodinu k dobru.