Pinbacker ~ Premiéry ~ recenze
Olivia Wilde stejně jako už několik hereckých kolegů napříč generacemi sedá na režisérské skládací křesílko a ze scénáře z tiskárny tří dalších ženských točí teenagerskou komedii: takovou, jakou asi chtěly vidět samy, když byly na střední. Inteligentní, dialogovou, inkluzivní, hřejivou. Tady jsme daleko od Stmívání, Snowboarďáků a fotopříběhů z Bravíčka. A jak je tady hezky!

Popkultura je holkarecenze napsala

Linda Keršnerová

dne 3/6/2019

Možná to taky posledních pár let pozorujete, potutelné pozvolné povstání té poloviny lidstva, co nemohla (a leckde pořád nemůže) volit, pracovat, rozhodovat, prostě svobodně existovat; na rozdíl od té druhé. Snoubení plíživé růžové revoluce s aktuálním světořádem symbolizuje to, jak se dokonalá plastová figura od Mattela (i na tu dojde!) rozšiřuje a smršťuje do výšky i do stran, dříve vyrovnaně opálené a teď různobarevné hladké hrby na hrudníku se halí vedle crop topíků do lékařských plášťů, kalhotových kostýmů a uniforem. Stejně jako do hlav aktuálních manažerů ikonické dívčí hračky prosakuje i do jednaček studií a z nich do kinosálů: rovnoprávná, sarkastická, důrazně korektní životodárná protipatriarchální žíravina.

Přesně tohle jsou Booksmart, moderní feel-good film, kterému dominuje následující, výsledkem potvrzená teze, odlišující ho od (zejména dřívější) žánrové produkce: holky a jejich přátelství zvládnou utáhnout celý film a nemusí se při tom pitvořit, chovat se úplně debilně ani prioritně najít lásku svého života. Přihoďme do mixu nenucené racionální životní lekce, zejména nabádání ke zdrženlivosti ve vlastních soudech nad ostatními, a máme něco, co je konečně hodno reprezentovat dobu dvacet let od přelomu tisíciletí.
© Annapurna Pictures

Kamera sleduje ústřední duo Molly (Beanie Feldstein) a Amy (Kaitlyn Dever). Ambiciózní Molly se právě hroutí svět, protože mimoděk zjistila, že dobré školy a kariéry čekají i na ta děcka ze třídy, která posledních pár let před maturitou nezasvětila výhradně vysedávání v knihově a lovení položek do životopisů. S Amy v závěsu se pomocí taxikářských appek vydávají na epický quest s cílem alespoň tenhle jeden den pořádně zapařit.

Přestože logika a motivace hlavních postav nijak nenovelizuje zákony teenage komedie (tedy to první místy samozřejmě pokulhává a to druhé není nijak světoborné), Wilde se daří dodat dostatečný počet plastických vedlejších postav, příběhových odboček, herecké chemie hlavní dvojky a jakési důvěrné upřímnosti, aby udržela setrvale vysokou úroveň sofistikované zábavy.
© Annapurna Pictures

Po cestě Wilde pracuje vychytrale s modelem boření očekávání a hmatatelným vzájemným respektem všech postav, které se kritizují, jsou terčem posměchu a pykají jenom za své skutečné poklesky a chyby: obrovským obloukem se vyhýbáme zbytečným mindrákům a přerodům káčátek v labutě, ty nahrazuje veskrze rozumný sebezpyt a vývoj jednotlivců i kolektivu. Tahle atmosféra „korektnosti“ je natolik uvolňující, že do značné míry zakrývá i nedostatky a plošší místa snímku, v každém záběru a každém dialogu je na svém místě, připravená pro divákovo rochnění, kdyby nebylo z čeho jiného mít radost – ale většinou je.
Upřímně bych si přála, aby Booksmart byl první film na zvolené téma, co uvidí moje dospívající dcera. A zvoleným tématem myslím vlastně všechno, co s sebou dospívání nese – vnímání sebe sama i ostatních na prvním větším životním rozcestí, kde je ale pořád všechno ještě dost sranda na to, aby se to nemuselo brát smrtelně vážně, včetně setkání s alkoholem, drogami, úchyláky, okouzlením, sexem a zklamáním. Výborná odlehčená věc, která se veze na všemožných aktuálních vlnách v tom nejlepším slova smyslu. Doporučuje deset z deseti Lind.

Hodnocení zbytku redakce:

AH
7
McLovin je holka. Superbad z druhé strany barikády, korektnější a bez prasečin, v post-moderním genderovém obalu. Pro spoustu fandů instantní klasika, pro mě hodně fajn feel-good jednohubka. A abych tenhle text trochu... vyvážil – Diana Silvers je koc jak svině.