Olivia Wilde stejně jako už několik hereckých kolegů napříč generacemi sedá na režisérské skládací křesílko a ze scénáře z tiskárny tří dalších ženských točí teenagerskou komedii: takovou, jakou asi chtěly vidět samy, když byly na střední. Inteligentní, dialogovou, inkluzivní, hřejivou. Tady jsme daleko od Stmívání, Snowboarďáků a fotopříběhů z Bravíčka. A jak je tady hezky!
RECENZE (LK) — Možná to taky posledních pár let pozorujete, potutelné pozvolné povstání té poloviny lidstva, co nemohla (a leckde pořád nemůže) volit, pracovat, rozhodovat, prostě svobodně existovat; na rozdíl od té druhé. Snoubení plíživé růžové revoluce s aktuálním světořádem symbolizuje to, jak se dokonalá plastová figura od Mattela (i na tu dojde!) rozšiřuje a smršťuje do výšky i do stran, dříve vyrovnaně opálené a teď různobarevné hladké hrby na hrudníku se halí vedle crop topíků do lékařských plášťů, kalhotových kostýmů a uniforem. Stejně jako do hlav aktuálních manažerů ikonické dívčí hračky prosakuje i do jednaček studií a z nich do kinosálů: rovnoprávná, sarkastická, důrazně korektní životodárná protipatriarchální žíravina.
Kamera sleduje ústřední duo Molly (Beanie Feldstein) a Amy (Kaitlyn Dever). Ambiciózní Molly se právě hroutí svět, protože mimoděk zjistila, že dobré školy a kariéry čekají i na ta děcka ze třídy, která posledních pár let před maturitou nezasvětila výhradně vysedávání v knihově a lovení položek do životopisů. S Amy v závěsu se pomocí taxikářských appek vydávají na epický quest s cílem alespoň tenhle jeden den pořádně zapařit.
Po cestě Wilde pracuje vychytrale s modelem boření očekávání a hmatatelným vzájemným respektem všech postav, které se kritizují, jsou terčem posměchu a pykají jenom za své skutečné poklesky a chyby: obrovským obloukem se vyhýbáme zbytečným mindrákům a přerodům káčátek v labutě, ty nahrazuje veskrze rozumný sebezpyt a vývoj jednotlivců i kolektivu. Tahle atmosféra „korektnosti“ je natolik uvolňující, že do značné míry zakrývá i nedostatky a plošší místa snímku, v každém záběru a každém dialogu je na svém místě, připravená pro divákovo rochnění, kdyby nebylo z čeho jiného mít radost – ale většinou je.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (LK) — Upřímně bych si přála, aby Booksmart byl první film na zvolené téma, co uvidí moje dospívající dcera. A zvoleným tématem myslím vlastně všechno, co s sebou dospívání nese – vnímání sebe sama i ostatních na prvním větším životním rozcestí, kde je ale pořád všechno ještě dost sranda na to, aby se to nemuselo brát smrtelně vážně, včetně setkání s alkoholem, drogami, úchyláky, okouzlením, sexem a zklamáním. Výborná odlehčená věc, která se veze na všemožných aktuálních vlnách v tom nejlepším slova smyslu. Doporučuje deset z deseti Lind.
ScénářEmily Halpern, Sarah Haskins a Katie Silberman
ProdukceJessica Elbaum, Megan Ellison, Will Ferrell a Adam McKay
Hrají Beanie Feldstein (Molly), Kaitlyn Dever (Amy), Billie Lourd (Gigi), Lisa Kudrow, Skyler Gisondo (Jared), a další
Hodnocení zbytku redakce:
7
AH — McLovin je holka. Superbad z druhé strany barikády, korektnější a bez prasečin, v post-moderním genderovém obalu. Pro spoustu fandů instantní klasika, pro mě hodně fajn feel-good jednohubka. A abych tenhle text trochu... vyvážil – Diana Silvers je koc jak svině.