Pinbacker ~ Premiéry ~ recenze
Disney World, Florida – to je sluníčko, palmičky, zmrzlinka, Mickey Mouse a kouzelný domečky, žejo? No, někdo to má bohužel trochu jinak. Někdo se sice nastěhuje do „kouzelnýho zámku“ u dálnice, jenže místo horský dráhy se baví pliváním na auta a jediná zmrzlina, kterou se lze v tom pekelným vedru zchladit, musí být vyžebraná. Sean Baker převedl svůj tříletý průzkum motelové kultury v okolí Orlanda na plátno a prezentuje divákům odvrácenou stranu Disney průmyslu. Letní festivalovka může v době své české premiéry jak zahřát, tak potěšit, že je díkybohu ještě únor.

Léto na zámku, teda život v motelurecenze napsala

Dominika Lakomá

dne 17/1/2018

Dny, kdy to v okolí floridského zábavního centra praskalo ve švech, jsou tytam. Ubikace původně stvořené pro turisty jsou nyní pronajímány jako jednopokojové byty komukoli, kdo si ještě může tu (výrazně levnější) týdenní činži dovolit. A tak se i malá Moonee (Brooklynn Kimberly Prince) a její mladá maminka Halley (Bria Vinaite) už nějakou dobu pohybují na pozemku fialově natřeného motelu Magic Castle a prázdniny (jedna mimo školu, druhá bez práce) si užívají po svém. Halley s cigárem u televize, Moonee na výpravách za maléry s kamarády Scootym (Christopher Rivera) a novou členkou do týmu, Jancey (Valeria Cotto). Bylo by to dětství jako každé jiné, jen kdyby občas Moonee nepomáhala mamince prodávat na parkovištích padělané parfémy a kdyby její dobrodružství se Scootym a Jancey nekončila zásahem hasičů. Prostředí Florida Projectu je pohlcující, plné křiklavých barviček a dětského smíchu, nicméně od oddychovky jej pořád dělí několik zásadních kroků.

Samotné děti prožívají chvíle radosti upřímně, pomalu jako by v Disney Worldu opravdu byly, divákovi přesto neujde, že jejich prázdninová zábava je spíše taková „znouzesranda“; když je hic a mámy buď pracujou, nebo se neumí starat, bývá překračování hranic mezi nevinností a nevychovanosti snadné. Scénáristickému duu Baker/Bergoch se podařilo dát dohromady bohatý a atmosféru vystihující děj. Vtipné epizody střídají poněkud vážnější témata (např. v náznacích prezentovaná pedofilie) a snímku bezesporu dominují společné momenty Moonee a její matky, ze kterých vzájemná láska k bližnímu sálá, ale zároveň poukazují na to, že Halley by byla lepší ségra než máma. Samotný film pestrostí děje trochu trpí, legrační scénky si po čase začínají být podobné a celek se jeví delší než jeho skutečná stopáž, avšak snaha obsáhnout v necelých dvou hodinách co nejvíce výjevů a poskytnout tak komplexnější studii motelového života se cení.
© Cre Film / June Pictures

Zdlouhavost příběhu navíc kompenzuje výborná práce s kamerou a herecké/neherecké výkony. Za to první sklízí zásluhy Alexis Zabé, jediné rozhodnutí natočit posledních pár minut na iPhone namísto doposud užité 35mm kamery jaksi nesedí, metafora nemetafora (a to si nese na bedrech spíše pan režisér). To druhé, herectví, připadá na hlavu mnohým hercům, nehercům a náhodným kolemjdoucím, které si Baker se svou castingovou šéfkou do filmu vybrali. Přestože hlavním lákadlem do kin bude nejspíš, ve své neobvykle dobrácké roli, Willem Dafoe, skutečně příjemný svěží vítr sem zavál v podobě Brooklynn K. Prince a Brii Vinaite. Před někým tak světoznámým, jako je Dafoe, hrají naprosto přirozeně; po Brooklynninu výkonu těžko věřit, že jí je teprve sedm, Brie zas, že nemá profesionální zkušenosti (Baker ji objevil skrze sociální síť Instagram a zaujala ho, protože „se nebrala vážně“). Představitelé Scootyho a Jancey (C. Rivera, V. Cotto) jakožto absolutní nováčci před kamerou, de facto sebraní z ulic (nebo motelů), podávají obdobně chvályhodné výkony, a vůbec úvahy o tom, kdo ten herecký um ovládá a kdo ne, se po několika minutách jednoduše ztrácí. Formanovské manýry v tomto případě fungují na jedničku. S hvězdičkou.
Zábavně, dojemně, ale hlavně lidsky. Důkladná sonda do prostředí odvrhnutých pestrobarevných motelů a jejich podobně odvrhnutých pestrobarevných obyvatel pod taktovkou Seana Bakera. Florida Project je festivalový snímek, který neaspiruje tolik na tržby a ceny, jako spíš na pocit jedince při odchodu z kina. A možná se mu nakonec i s cenami zadaří.

Hodnocení zbytku redakce: