Premiéry, 30. srpen 2016 19:55 aktualizováno 28. červen 2017 15:49Co mají společného Tři sestry, Woody Allen a kuchařka mořských specialit?Recenze filmu Naše malá sestra (2015, 126', JP)
Sači, Jošino a Čika žijí samy ve velkém domě se zahradou, kde košatou švestku česala už jejich babička. Do života jim vstoupí Suzu, sestra čtvrtá a nejmladší. Zní to více jako Čechov nebo Bergman: a Naše malá sestra (v originále Umimači diary, “deník z přímořského městečka”) se skutečně podobá hned několika neasijským počinům. Typický mezinárodní festivalový snímek? Ne úplně. Čím přesně zůstává Naše malá sestra půvabně lokální a svá?
RECENZE (LČ) — Za prvé citlivou režií. Zkušený Hirokazu Koreeda dětské i dospělé herce a herečky vede s přehledem. Táhlé snímání statických scén vyvolává pocit vyrovnanosti: tomu zřejmě napomohla i grafická podoba předlohy. Film prakticky nikam nesměřuje: jeho dějová linka začíná a končí sesterským sbližováním a rýsováním jednotlivých charakterů s filozofickým přesahem. Toho je tak akorát a vyplývá z rozhovorů, míst a vyjevených pohnutek. Ale také z jídla.
To sehrává v Naší malé sestře nezastupitelnou roli a jestli je něco zjevným rysem asijské kultury, je to právě vztah k jídlu. Postavy se setkávají doma u stolu či v bistru, nakládají společně švestkové víno anebo z moře loví malé bílé, na chleba roztíratelné rybičky. Právě víno z nezralých švestek (umešu) se stává spolu s rybičkami pojítkem přítomných dětí s rodiči a prarodiči. Sestry vzpomínají a rozjímají jednotlivě i společně: malá Suzu přitom sehrává důležitou roli nové postavy, spolu s níž se divák seznamuje s dynamikou vztahů v domácnosti. Na povrch přirozeně vyplavou i nějaká ta tajemství – Koreeda však neopouští svůj post zenově vyrovnaného pozorovatele a emoce divák dosadí vždy sám.
Stejně jako jídlo je důležitá i přírodní scenérie obklopující přímořské městečko Kamakura. Jízda na kole alejí růžových sakur či výlety za výhledem reflektují svázanost člověka s okolím. Rám dveří, na kterém je vyznačeno, jak sestry rostly (a kam přibyde i Suzuina značka) pak zastupuje starý dům a prodchnutost minulého s přítomným. Švestkové víno nakládané babičkou, schované pod podlahou, spojuje dvě generace stejně jako bílé rybičky v bistru, kam rád chodíval otec, nebo kari z mořských plodů, které vařila lenivá matka.
HODNOCENÍ (LČ) — Euroamerická kritika může zuřivě googlit mono no aware, Naše malá sestra je ale víc komorní Woody Allen než Bašóovo haiku. Nechává si však něco z obojího: za ozvěny ryze japonského uvažování lze považovat myšlenkovou náplň filmu týkající se pomíjivosti, zobrazení přírody či zachycení jídla jako stěžejního bodu každého dne. Prim však hrají pocity a vztahy. Konkrétní se stává všeobecným a děti začínají chápat chyby svých rodičů. Slaný vánek Koreedovu loďku s hrdinkami kolébá, ale nerozhoupe. Lehounký náklad tak paradoxně donutí k meditaci, která trvá dlouho po plážové rozlučce.