P

Premiéry, 30. srpen 2016 19:55 aktualizováno 28. červen 2017 15:49Co mají společného Tři sestry, Woody Allen a kuchařka mořských specialit?Recenze filmu Naše malá sestra (2015, 126', JP)

Sači, Jošino a Čika žijí samy ve velkém domě se zahradou, kde košatou švestku česala už jejich babička. Do života jim vstoupí Suzu, sestra čtvrtá a nejmladší. Zní to více jako Čechov nebo Bergman: a Naše malá sestra (v originále Umimači diary, “deník z přímořského městečka”) se skutečně podobá hned několika neasijským počinům. Typický mezinárodní festivalový snímek? Ne úplně. Čím přesně zůstává Naše malá sestra půvabně lokální a svá?
Naše malá sestra, 2015, 126', JP © 2015 Akimi Yoshida, FUJI TELEVISION NETWORK INC.
RECENZE (LČ) — Za prvé citlivou režií. Zkušený Hirokazu Koreeda dětské i dospělé herce a herečky vede s přehledem. Táhlé snímání statických scén vyvolává pocit vyrovnanosti: tomu zřejmě napomohla i grafická podoba předlohy. Film prakticky nikam nesměřuje: jeho dějová linka začíná a končí sesterským sbližováním a rýsováním jednotlivých charakterů s filozofickým přesahem. Toho je tak akorát a vyplývá z rozhovorů, míst a vyjevených pohnutek. Ale také z jídla.

To sehrává v Naší malé sestře nezastupitelnou roli a jestli je něco zjevným rysem asijské kultury, je to právě vztah k jídlu. Postavy se setkávají doma u stolu či v bistru, nakládají společně švestkové víno anebo z moře loví malé bílé, na chleba roztíratelné rybičky. Právě víno z nezralých švestek (umešu) se stává spolu s rybičkami pojítkem přítomných dětí s rodiči a prarodiči. Sestry vzpomínají a rozjímají jednotlivě i společně: malá Suzu přitom sehrává důležitou roli nové postavy, spolu s níž se divák seznamuje s dynamikou vztahů v domácnosti. Na povrch přirozeně vyplavou i nějaká ta tajemství – Koreeda však neopouští svůj post zenově vyrovnaného pozorovatele a emoce divák dosadí vždy sám.
© 2015 Akimi Yoshida, FUJI TELEVISION NETWORK INC.

Což je svým způsobem výjimečné a celý snímek to povyšuje z vypravování na portrét života čtyř samostatných žen s univerzálním přesahem. Pozitivně zvláštní je i práce s mužským elementem: po freudovsku se vlastní zápletka odvíjí od smrti otce všech sester. Důležitější než jednotlivé postavy a jejich někdy přílišně typizované rysy jsou vztahy mezi nimi. V tomto ohledu připomene Koreedova adaptace netradiční Interiors Woodyho Allena. Způsoby života i způsoby přemýšlení se rozchází, ale protínají zároveň. Vybroušenost scénáře se skrývá v jednoduchosti a schopnosti zachytit všednost se vší prachobyčejností, magií i hořkostí. Nebýt místy patetického hudebního podkladu, byly by všechny tři aspekty v Naší malé sestře zachyceny dokonale.

Stejně jako jídlo je důležitá i přírodní scenérie obklopující přímořské městečko Kamakura. Jízda na kole alejí růžových sakur či výlety za výhledem reflektují svázanost člověka s okolím. Rám dveří, na kterém je vyznačeno, jak sestry rostly (a kam přibyde i Suzuina značka) pak zastupuje starý dům a prodchnutost minulého s přítomným. Švestkové víno nakládané babičkou, schované pod podlahou, spojuje dvě generace stejně jako bílé rybičky v bistru, kam rád chodíval otec, nebo kari z mořských plodů, které vařila lenivá matka.
© 2015 Akimi Yoshida, FUJI TELEVISION NETWORK INC.

Stejně tak film spojuje postavy s minulostí. Vzpomínky se vynořují v rámci činností a promluv. Skrze rozhodnutí se pak sestry přibližují dilematům rodičů a spatřují jejich složitost. Haruka Ayase v roli Sači, nejstarší ze sester, ztvárňuje silnou osobnost s největší náloží vzpomínek více než přesně. Její postava je navíc tou, která začíná nést břímě dospělosti naplno, zatímco si její mladší sestry Jošino a Čika ještě – každá po svém – užívají mládí. Koreeda posléze nechává vyplynout sblížení Sači s nově příchozí Suzu. Když obě sestry pochopí, jak moc si jsou podobné, je Suzu součástí rodiny stejně, jako dříve vytěsňovaná témata. Dochází i k vypjatým scénám, kde se vztahy na moment obnaží: intimitu však Koreeda vkusně kočíruje a nikdy neodhalí více, než je třeba. Naše malá sestra tak ve výsledku bezpodmínečně vyžaduje hloubavého diváka, který v kině neusíná. Poslední otázkou zůstává, přináší-li film něco ryze nového: pod náporem jeho klidu smíseného s přiměřenou neprostupností je ale taková otázka zbytečná.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (LČ) — Euroamerická kritika může zuřivě googlit mono no aware, Naše malá sestra je ale víc komorní Woody Allen než Bašóovo haiku. Nechává si však něco z obojího: za ozvěny ryze japonského uvažování lze považovat myšlenkovou náplň filmu týkající se pomíjivosti, zobrazení přírody či zachycení jídla jako stěžejního bodu každého dne. Prim však hrají pocity a vztahy. Konkrétní se stává všeobecným a děti začínají chápat chyby svých rodičů. Slaný vánek Koreedovu loďku s hrdinkami kolébá, ale nerozhoupe. Lehounký náklad tak paradoxně donutí k meditaci, která trvá dlouho po plážové rozlučce.

7 Jak hodnotíme?

7

Naše malá sestra 海街diary
Hirokazu Koreeda

7777.59475

Naše malá sestra / 海街diary, 2015, celovečerní, 126', JP

UvedeČt, 5. květen 2016 — Film Europe

RežieHirokazu Koreeda

ScénářHirokazu Koreeda

Hrají Masami Nagasawa (Yoshino Koda), Haruka Ajase (Sachi Koda), Kaho Indō (Chika Koda), Suzu Hirose (Suzu Asano), a další

Hodnocení zbytku redakce:

7
7
Další články z kategorie Premiéry:
Více