Tom McCarthy je v americkém kontextu ojedinělý tvůrce. Jeho snímky si i přes hvězdná obsazení zachovávají punc nezávislého filmu. Jinak tomu není ani v teď už oscarovém Spotlight: nabízí ale odosobněný exkurz do novinářského prostředí víc než jen dobře odvedené řemeslo?
RECENZE (LČ) — Uprostřed filmu stojí pevně uchopená událost: postupné rozuzlování případu bostonských katolických kněží, kteří v průběhu desetiletí znásilňovali děti a nebyli za to veřejně stíháni. V prostředí deníku Boston Globe se hned po několika minutách cítíme jako doma. Atmosféra houstne, případy obětí se zamotávají i vyjasňují, sledujeme vyvíjející se vztahy redaktorů – film získává vyrovnané tempo.
V celé stopáži pak není moment, kdy by Spotlight slevil ze svého cílení na hodnověrnost. Skoro jako kdyby se McCarthy sám stal investigativním režisérem, který pečlivě a objektivně zkoumá daný případ. Hercům v čele se skvělým Markem Ruffalem tak nezbývá než předvádět kopie svých reálných protějšků. Redaktoři odkrývají špínu a hnus, velké emoce se ale nekonají a všechno do sebe hladce zapadne. Ten kdo čeká dramatické zvraty, z kina nejspíš odejde rozčarován a neuspokojen, film jde totiž svéráznou cestou, která se zábavnosti cíleně vyhýbá.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (LČ) — Nadhled, který McCarthy vytváří, ale pro svou nekompromisnost nenabízí silnější dojem. Jeho Spotlight je tedy doslova bodovým reflektorem, který si posvítil na historickou událost a bez nafukování ji představil v celé její šíři. Žádná z postav nedostane prostor větší, než ty ostatní a objedeme se i bez "We did it!" závěru; život v redakci Boston Globe zkrátka jede dál. Divák tak dostává sympatickou facku od reality, která si emoční přesah nenárokuje a jen předkládá svou událost.
Hrají Michael Keaton (Walter 'Robby' Robinson), Mark Ruffalo (Mike Rezendes), Rachel McAdams (Sacha Pfeiffer), Liev Schreiber (Marty Baron), Stanley Tucci (Mitchell Garabedian), a další