„Jsem v osmý třídě, nudím se a mám jít na gympl. Co tam? Otevře se kouzelná brána země hulení, pártošek a cool lidiček?“ Podobný řetězec existenciálních otázek běží v hlavě každého amerického puberťáka. Kayla, hlavní hrdinka Eighth Grade, ale není tak úplně cool. Je uncool. Introvertní. A poslouchá Enyu.
RECENZE (LČ) — Diváci odvrácené strany YouTubu znají scenáristu a režiséra Bo Burnhama jako komika: jeho stand-upy plné hudebních čísel sice balancují na hraně korektnosti, ale způsob, jakým si dělají srandu z „problémů prvního světa“, je roztomilý. V Eighth Grade sesem tam blýskne nějaká ta slzička dojetí, s roztomilostí se ale šetří. Je to dobře: výlet do duše rozmazlené, zmatené holky je díky tomu exaktní pitvou internetové generace, která točí videa pro nikoho a bojí se normální konverzace.
Zní to banálně, ale hlavně díky Burnhamově režii Eighth Grade banalitu překračuje. Cit pro materiál, jakým jsou YouTubová videa, dokáže režisér přetavit například v úvodní titulkový sestřih: cesta do školy, končící trapnou hodinou sexuální výchovy, otevírá autentický svět, ve kterém chceme Kaylu vidět, ba co víc: vidět ji prozřít. Trapno, které Burnham spolu s hlavní představitelkou Elsie Fisher zachycuje, je právě díky autenticitě všeobecně srozumitelnou zprávou o současnosti. Zprávou, že ředitel základní školy předvádějící „dab“ i milující otec se právě pro svoji péči o poslední trendy stávají figurkami odloučenými od světa lidí, kteří se hledají. A i když Burnham nestřílí do všech stejnou měrou a někde by mohl přitvrdit, dokáže přesně vyjádřit fakt, že dnešní svět se všemi jeho internety pořád obývají puberťáci, kteří zkrátka nevědí.
HODNOCENÍ (LČ) — Dětská zkušenost v Eighth Grade zůstává autentickým peklem. Jen v závěru se na chvíli mění v tátovskou lekci. Místo, aby oheň stravující cetky minulého já přeskočil do duše výrostka, zháší ho poklidné smíření. A naděje v další, „lepší“ já... Burnham se v tu chvíli mění v trochu zblblého tatíka. Přitom před tím byl cool rejžou. Ale kdo ví, třeba si ona odzbrojující hřejivost filmu žádnou tvrdou lekci nezaslouží.