Nad benátským ostrovem Lido se zatahuje, čekáme na nového Cuaróna… Laťka vysoko, zhasne se, pomalý rozjezd. Nejdřív si říkám: to má být všechno? Netečně sleduju plátno. Obraz ubíhá, najednou neubíhá – přestávám analyzovat. Do špatně utěsněné haly pronikají zvuky venkovní bouřky, je to ale jedno. Cuarón znova natočil film, který se víc prožívá, než sleduje.
RECENZE (LČ) —
Roma. Proč zrovna tenhle název? Na první dobrou připomíná zaniklou říši. V Mexico City, kde se film odehrává, najdeme čtvrť „Colonia Roma“. Asociace se starověkým Římem není náhodná: Alfonso Cuarón je už od svého celosvětového průlomu, Mexické jízdy (Y Tu Mamá También), známý subtilním politickým komentářem, a ani Roma není v tomto ohledu výjimkou. Věci veřejné se tu dějí na pozadí života postav, přičemž civilizace, ve které žijí, skutečně působí blízka zániku. Že by Potomci lidí, kde se hlavní hrdina Theo ocitá mezi mlýnskými kameny dvou znesvářených stran? Ano i ne.
Zatímco předchozí Cuarónovy filmy (v Romě šibalsky citované) byly objevováním a technicky hravým čarováním, Roma je mnohem zadumanější. Samozřejmě: žádný z povedených snímků tvůrce nelze označit za vyprázdněnou hračku. I spektákl typu Gravitace se doslova vrací na Zem, ke společným lidským hodnotám. Přesto Roma až zaskočí pomalým tempem: nezačíná sexem (Y Tu Mamá Tambien), výbuchem (Potomci lidí) ani svižným „Lumos!“ pod peřinou (třetí Harry Potter). Začíná mytím průjezdu. Jak už upozornil kryptický teaser, kde se mýdlové bubliny hromadí v prohlubni dlažby,Roma nemá být žádnou horskou dráhou. Přesto horskou dráhu připomíná: takovou, která se řítí zcela neslyšně, zezadu, aby vás ve vhodný moment totálně semlela.
V rozhovoru pro Vanity Fair Cuarón odhalil, jak moc autobiografický příběh filmu je. Devadesát procent jsou prý přímo jeho vzpomínky: na rodinu a služku, která se o něj starala. Cuarón šel ve svém hledání ztraceného času tak daleko, že dokonce navezl od příbuzných různé kusy původního nábytku. Proto možná ty nezvyklé detaily knížek, poliček, stolů: a proto i bolest, vydechnutá spolu s „Shanti Shanti Shanti“ závěrečných titulků. Na co konkrétně Cuarón vzpomíná? Roma není jeho příběhem, je příběhem Cleo, mladé služky u rodiny bílých Mexičanů. Cleo, ztvárněná s nezaměnitelnou tvrdošíjností Yalitzou Aparicio, patří do jiné sociální vrstvy než oni: barvou pleti má blíž k původním obyvatelům Mexika.
Volba služky odráží i Cuarónovu dlouhodobou snahu o zachycení jakéhokoliv tématu co nejvšeobecněji srozumitelnou optikou. Lidskost je to, co je pro tvůrce společné všem: machistickým mužům, přísným ženám, bohatým i chudým vrstvám. Těmto světům–protipólům je dáno na okamžik pohledět do očí „těch druhých“, aby zjistili, že jsme všichni vposledku lidmi. Natolik bazální myšlenka zavání uslzenou dobrosrdečností, ta se ale v Romě neobjeví nikdy. Naopak: svět filmu umí být krutý. Pocitové napětí dává napojení na hlavní hrdinku postupnou, zdrcující kadenci. Cleo začínáme rozumět, jejího psa začínáme mít rádi a bolest rodiny se přenáší i na nás. Trávit sto pětatřicet minut ve světě Romy není bez počátečního oťukávání, jakmile však člověka naťukne, jedná se o absolutní zážitek. Bezedná kapsa Netflixu, která Cuaróna financovala, umožnila nebývalou tvůrčí kontrolu nejen tvůrci samotnému (Cuarón je podepsán jako režisíér, scénárista, kameraman, jeden ze střihačů a koproducent), ale i celému jeho týmu. Ať už v tom hraje roli peněžní nezávislost nebo volba srdci blízkého tématu, v žádném z jeho ostatních filmů se nesetkáme s takovou dávkou pokory a něhy.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (LČ) — Cuarón prý jako malý chtěl být buď austronautem nebo režisérem. Naštěstí pro nás zvolil to druhé, a jestliže Gravitace byla splnění dětského snu, Roma splácí dluh. Dluh matkám, ženám z vlastní paměti, i dluh kinematografii. Její moci vyprávět širokým záběrem něco, co má naprosto intimní rozměr. Příběh Cleo a rodiny, u které slouží, není pouhou oživenou vzpomínkou jednoho kluka, ale zpřítomnělou univerzálií: zachycením všeho lidského v konkrétním příběhu. Už pro ty skutečně široké záběry je návštěva kina povinností, její opakování pak dobrovolným testováním, zdali jde skutečně o Cuarónův nenápadný vrchol.