Pawlikowski v sobě nezapře cosi formanovského, tedy mimo očividnou točbu na černobílý materiál a oblibu v hudebním podloží svých snímků. Jeho Ida (2013) bodovala na evropských cenách společně s těmi akademicky americkými, odkud si odnesla zlatou sošku Oscara za nejlepší zahraniční film – její nástupce, Studená válka, má podobně silnou ambici: hrdě kráčí proti formálním a dramatickým pravidlům a ponechává si silně autorské razítko. Je to ale dobrý a koukatelný film?
RECENZE (AH) — Paweł má zcela bezpochyby unikátní vizi kloubení reality s filmem a Polsko může poprávu skandovat jeho jméno (i když sám žije spíš ve Velké Británii). Pawlikowski by vyhrával závody v potápění se ve staromilství, a začíná to především formou, neb jeho nový snímek o melodramatickém vztahu dvou lidí, jež zadupávají kované boty dějin 20. století, jde proti spoustě žánrovým zvyklostem. Jeho love-story je naprosto volna jakéhokoliv sentimentu a obrazů aktu lásky, vztah Wiktora a Zuly je na zoufalých dekádách zobrazen jako existenciální prázdno, ze kterého není jasného východiska. To částečně pramení z tehdejší polské historie, poválečného uspořádání a nástupu totalitního politbyra, částečně prostě z toho, že nekteří lidé si i přes vzájemné hluboké city zkrátka nejsou souzeni.
Důležitá poznámka na závěr: práci tohoto chirurga je vhodno vidět v co nejlépe ozvučeném kinosále s dostatečně velkým plátnem.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Všudypřítomný dějový i formální chlad, ovšem chirurgicky přesný. Formální neo-lahoda, prázdná, se záměrem. Polská vyšší dívčí, nedokonalá, podobná jako ústřední herecké duo: nelze se do ní zamilovat, ani bez ní žít.