První film čtvrté fáze marvelovské telenovely je tady. Nechybí obří budget a ještě větší očekávání, nechybí staří dobří známí ani čupr nové zajímavé postavy. Přesto tomu všemu něco schází. A je to škoda.
RECENZE (JS) — A přitom to začíná tak slibně. Po krátkém, ale pro oči bašťáckém intru z období definujícího zbytek života Black Widow se ocitáme v roce 2016. Avengeři jsou po událostech z filmu Captain America: Občanská válka (2016) rozkmotření, z rádia hraje zpěvačka Sia a její hopsavé Cheap Thrills a Scarlett Johansson se snaží na chvíli zdekovat do ústraní. A všechny scény ze všedního života prominentní superhrdinky krásně plynou a působí nenuceně a neokoukaně. Sebevědomý rukopis režisérky Cate Shortland v neblockbusterových scénách doslova přetéká okraj filmového plátna jako karamelový krém z kýblu popcornu za dvě stovky, kterému jsem tak tak odolal. Konverzačky mezi životem nevratně zbídačenými postavami mě svým “alternativním” nábojem přenesly na filmový festival Sundance. Zamuchlat se do deky, popíjet u krbu marakujovou mimosu a sledovat slovní přestřelky tak nesourodých, nekompatibilních a asociálních charakterů v čele s Davidem Harbourem a Rachel Weisz bych dokázal hodiny. Kdyby film odvážně (v realitě naprosto nemyslitelné) udržel směr jízdy v zákoutích psychologických profilů přítomných u jednoho stolu, tleskal bych pro tu nevídanost ve stoje. I takový by mohl být komiksový film. Tohle ale není on, a tak se jde rubat. Co se oné akce týče, začal bych tím, že bych uznal její existenci. Bohužel jde ale o klasický případ l’actión pour l’actión. Kde v Počátku (2010) nechá Nolan vjet do středu města vlak, jedná se o projekci Cobbova podvědomí, která má svůj význam pro další i předchozí vývoj děje. Black Widow má sice choreograficky bytelné silniční honičky, městem se taky řítí auta demolující stroj, na konci scény ale zmizí a je to. Stejně nesmyslně musí záchranná akce skončit s postavou prchající před výbuchy a lavinou na laně visícím z vrtulníku. Neobjeví se žádný obří asguardský vlk jako v Thor: Ragnarok (2017) ani megařežba jako v Infinity War (2018). Všechno tu už někdy bylo, v jeden okamžik jsem si dokonce připadal jako při bombovním souboji elitních praetoriánských strážců ze Star Wars: Poslední z Jediů (2017), zde však opět bez přesahu a bez vyždímání celého potenciálu. Všemu navíc nesmírně ubližuje fakt, že díky předchozím filmům víme, jak to s vdovskou Natashou Romanoff dopadne, sebenebezpečnější kotrmelec tak nemůže být ničím vzrušujícím.
Jako rozloučení s BW to ujde. Nenechme se ale mýlit, tenhle biják je především o představení nových postav a možných zápletek. A z tohodle hlediska to vypadá, že se máme na co těšit.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JS) — Kvůli tomuhle filmu jsem v den novinářské premiéry strávil přes šest hodin ve vlaku, z toho zpáteční cestu ve spárech šedesátileté ženy s vazbou na SPD vracející se z demonstrace proti očkování. Věda to předem, asi bych si to hodně rozmýšlel.
Hrají Scarlett Johansson (Natasha Romanoff / Black Widow), Florence Pugh (Yelena Belova), Rachel Weisz (Melina Vostokoff), David Harbour (Alexei Shostakov / Red Guardian), O.T. Fagbenle, a další