„Á, kolega Palach!“ S historickou figurou mučedníka lze nakládat porůznu. V zásadě jde ale o dvě možné varianty: mučedníka velebit, zbožšťovat, nebo naopak srazit na pevnou zem. Robert Sedláček svého Jana Palacha nechává dýchat vzduch smrtelných Pražanů, kteří mu nerozumějí. A je to tak dobře.
RECENZE (LČ) — Takový přístup se snadno zvrhne: z Palacha, abstinenta a nekuřáka, by mohl být zásadový dobroser, připomínající všem dušínovsky jejich černá svědomí. Zvlášť díky úspornému herectví Viktora Zavadila tomu tak není. Jeho představa o Palachovi, jakož i Sedláčkova, nepramení z bázlivé úcty nebo povinnosti vzdát hold, což se vzájemně doplňuje s představou scénáristky Evy Kantůrkové. Palacha tvůrci nechávají brigádničit, chodit na rande a opíjet se s kamarádem z Ruska, zkrátka žít životem mladého studenta. I přes jalový milostný trojúhelník se díky tomu daří vykreslit kontext doby, její náladu a pod povrchem skryté napětí. Palachův čin má dopad o to větší, že se odehraje ve světě, kde se pozornost věnuje spravené remosce namísto ruských tanků pod okny.
HODNOCENÍ (LČ) — „Historie není pohled, nýbrž zodpovědnost,“ míní Patočka. Sedláček se pouze dívá: nechává tak svého hrdinu, aby k témuž závěru došel sám. V uplynulých banalitách jeho života se díky tomu skrývá poselství silnější, než v jakkoliv uctivém zpěvu. Filmový Jan Palach je zkrátka obyčejný, chytrý, zodpovědný kluk. To pořadí je důležitý.
Hrají Viktor Zavadil (Jan Palach), Zuzana Bydžovská (Libuše Palachová), Denisa Barešová (Helenka), Jan Vondráček (Profesor), Kristína Kanátová (Eva), a další