Premiéry, 12. srpen 2016 11:22 aktualizováno 28. červen 2017 15:49THE SHALLOWS: nejen reklama na GoProRecenze filmu Mělčiny (2016, 86', US)
Středobodová přítomnost Blake Lively a všech zbraní s ní spojených v jarních trailerech k The Shallows budila dojem, že spíš než žraločí teror půjde o podívanou na napínavě vytuhlé letní softporno. Opak není pravdou, ale ta je zas typicky uprostřed – sázka na střídmý, lineární děj, který si nestaví přehnaně vysoká očekávání ve scénaristických mantinelech a místo nich naplno využívá hranice hlavní postavy, její zasazení do prostředí a celé pole vizuálních nápadů, se.. vlastně vyplatila. Sponsored by GoPro.
RECENZE (AH) — Osmdesát minut je prvním správným krokem – Collet-Serra si je očividně vědom žánrových hranic a skutečnosti, že z Čelistí látky už moc víc ždímat nelze. Obecný teror a zlo ztělesněné mořskou bestií takříkajíc škrtl a celé to postavil na hlavní postavě Nancy, zahranou již zmiňovanou Blake Lively, která survivor-show fyzicky i psychicky necelou hodinu a půl sune sebevědomě kupředu. Tvůrci její přítomnost obratně využívají jako primárního hybatele děje (expozice je skrz její optiku, s vyjímkou sekvence snímané objektivem kamery GoPro, která krom product placementu funguje i jako zajímavá rekvizita) v rámci jasně ohraničené limity, která se naštěstí neblíží nekonečnu, ale zůstává pěkně při zemi. Blake zkrátka zná strop svého hereckého umu a znají ho i tvůrci, proto s Nancy nijak zvlášť nečarují, naopak – objektivem exotických dovolenek na pláži uvádějí do děje jednotu protagonistky a prostoru, který se rozpíná na exteriéru písčité zátoky. Ta působí autenticky s pomrknutím na extrémním sportem prorostlá youtube videa; realistická je i CGI paryba, která z vln moře diváka nečekaně leká a snad i ona je render ve 4K. Collet-Serra v těchto momentech pracuje s nastřádaným očekáváním a napětí drží dlouho dost vysoko i ve chvílích, kdy už se všechno zdá dané a jasné. A i když jsou motivace a shody náhod (nedostudovaný doktorský titul přijde v souboji se žraločím zubem vhod) často přiznaně přehnané, výsledku to minusové body neubere – souboj o život je pudovou záležitostí a divák má tendenci odpouštět. Pudy jsou navíc v napjatých sekvencích na netransparentní hladině nečekaně silným zážitkem: prapodivným spojením zvědavosti, fandovství a sounáležitosti.
Expozice pozadí Nancy (ve všech smyslech toho slova) ja snad až příliš agresivní: procházka po tajné pláži bůhvívjakézemi nabídne nejen signál na pět minut skypování ve vysokém rozlišení – pokec s tatíkem šustí kýčem a ženské křivky opáleného těla v plavkách jsou objektivizovány ve stylu Lara Croft: prostě si jich všimnete, kamera na ně poukazuje relativně často. Nancy se Jaume snaží (stejně jako Laru) vykreslit jako nebojácnou a emancipovanou hrdinku, která se velkého bílého lidožravého jen tak nezalekne, střílí ze signální pistole, léčí rackovi vykloubené křídlo a z neoprenu si udělá tlakové škrtidlo. Byla by proto škoda The Shallows předem odepisovat – snímek vlastně klame tělem (obrazně) a ve své prvoplánovosti spojené s nemalou technickou zručností a dramatickým citem je především letní žánrovkou na jedno zakousnutí (a nemusí být zrovna do stehna), které by mělo rezonanční potenciál vyšší, kdyby si odpustilo zbytečnosti v podobě příběhových klišé s odporně sladkou "x let poté" scénou. Těžko říct, jestli autoři najednou ztratili soudnosti nebo chtěli diváka přehltit odkazy na Bethany Hamilton, každopádně to nefunguje. Naštěstí jde o temnou vyjímku, která pokládá dvojtečku za nadprůměrným dramatem, které má jasnou vizi, nápad a Blake Lively: blonďatou paní s časopisovou postavou, která stráví hodinu dvacet minut v bikinách (a kamera se detailů nebojí). Croftovské vtělení do křehčího z dvou pohlaví zaručuje správnou stranu během fandění nad soubojem člověk versus příroda – nic víc v tom ale nehledejte. Nejde o konflikt mužského a ženského principu, o oslavu lidské krásy, připomenutí výročí ženské rovnosti nebo o symbolický výklad selhání funkce alfa samce v dnešní společnosti. Žižek by v tom možná něco našel, jde ale hlavně o američanku, kterou při surfování napadne žralok.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Jednohubka v tom nejlepším slova smyslu – parybí thriller s přesně zvolenou stopáží, s moderní, sportovní optikou a dynamickým tempem vyprávění. Blake Lively funguje ve všech směrech a je autorsky využitá do poslední kapky: hlavní chybou The Shallows je paradoxně vnitřní primitivnost a vzkazová prázdnota – všechny další vrstvy jsou totiž překvapivě kvalitní filmařinou.