Do pouštního městečka v kráteru po spadlém meteoritu se sjede hrstka dospívajících géniů, aby poměřili síly a předvedli své zázračné schopnosti a vynálezy. Setkávají se tu i jejich rodiče, kteří sem přijíždí jako doprovod nadaných ratolestí. Jedna hvězdná tvář střídá druhou a nakonec se mezi ně snese i mimozemšťan...
Asteroid City, 2023, 104', US 87 Productions / Focus Features
RECENZE (MD) — Šéfkuchař Wes Anderson vyprskl na pánev to nejlepší ze svého filmařského rukávu a dál jako by se spoléhal na kouzlo nahodilosti, která mu místy funguje a místy vázne. Výsledkem je působivá vizuální stránka, experimentální propájení třech dějových rovin a poněkud zmatečné množství postav, které nejsou natolik propracované, aby se dokázaly otisknout a zanechat po sobě něco hlubšího.
Základní úroveň děje v pastelových barvách je veskrze fikční a víceméně se drží principů logiky a jasné časové posloupnosti. Odehrávají se v ní střety mezi mladými génii a jejich rodiči, vzduchem létají přestřelky napumpované dobře mířeným humorem, do toho se přimísí tu téma první lásky, tu úmrtí matky, tu nádech románku čerstvě ovdovělého otce s filmovou hvězdou. K tomu se uprostřed slavnostního zahájení nad hlavami přítomných objeví vesmírná loď, z níž se spustí nečekaný host. Tím se načíná linka zmateného pozdvižení, která nakonec vyznívá do ztracena, což umocňuje celkový význam rozkládající přístup. Hlavní pastelová rovina je neustále nabourávána černobílým rámcem, skrze nějž proráží čtvrtou stěnu a podniká kroky do meta-světa. V dalších dvou dějových liniích se vytrácí barevnost a svět fikce se střetává s reálným světem, ze kterého se rodí, který ho relativizuje a vyhání ad absurdum. Odkrývá se nám v nich rozpracovaný scénář, jenž si v druhé úrovni těžkopádně vykračuje po divadelních prknech, ve třetí úrovni se pak dostáváme až k jeho stvořiteli a samému počátku tvůrčího zrodu.
Kromě setkání zázračných dětí dochází v Asteroid City i k setkání géniů jiného druhu. Po kráterním place si totiž vykračují Jason Schwartzman, Scarlett Johanson, Tom Hanks, Tilda Swinton, Willem Dafoe, Adrien Brody, Edward Norton, Margot Robbie a další. Tahle prvotřídní herecká plejáda podporuje bláznivou, dějově nepříliš soudržnou změť, ze které vynikají momenty třeskutého humoru. Jinak ale křičí do prázdna.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (MD) — Další celovečerní film z Andersonovy dílny nepřekvapuje, ani nezklamává, naplňuje očekávání precizně propracovaného vizuálu a v obvyklém duchu klade velký důraz na formu.
ProdukceWes Anderson, Jeremy Dawson a Steven Rales
Hrají Tom Hanks, Scarlett Johansson, Margot Robbie, Tilda Swinton, Adrien Brody, a další
Hodnocení zbytku redakce:
4
AH — Téma smrťáka se mnou komunikuje, probouzím se jen když chodím spát, vrstevnatá chytrost mě baví, nekonečně hravá forma také. Mrazí mě ale absolutní chlad všech postav (kromě Montany!), nemůžu vystát Jasona Schwartzmana a "gotta catch them all" přístup k ansámblu, jsem otrávenej z cyklický vyčpělosti a umrtvenosti pitoreskního dogma, se kterym se Wes stává mým nejméně oblíbeným ze všech Andersonů.