Pinbacker ~ Festivaly ~ 50th KVIFF recenze

Karlovarský western příspěvek Johna Macleana. Další pečlivě vybraný indie kousek, do kterého Fassbender skočil po vcelku úspěšném Frankovi, nebo zbytečný hype v nicneříkajícím pseudoartu, vykrádající známé režijní velikány? Odpověď, jak už to bývá, je někde uprostřed, tam, kde se desperát skrývá pod každým kamenem a kde ti nejlepší zabijáci umírají poslední.

Utrpení mladého Werthera – Slow West z Varůrecenze napsal

Adam Hencze

dne 7/7/2015

Michael Fassbender má zajímavý vkus, nebo přinejmenším agenta s železnou kládou. Jeden z nejžádanějších áčkových herců součastnosti investuje svůj čas do "nejistého" projektu (a to je hodně slabé slovo), kde rozhodnutí tleskat/plakat je těžké posoudit. Velká cena poroty ze Sundance je z jistého pohledu pochopitelná (Salt Lake City je koneckonců téměř místem dějiště a důraz na americkou historii taky hraje roli), snímek ale určitě zaútočí na kritiky jako kontroverzní, i když svým černým humorem se festivalovým sálům jistě zavděčí. Kromě Young Ones mě žádná podobně stylizovaná žánrovka ani nenapadá.

Slow West je romanticko-realistické drama z absurdistánu divokého západu. Absurdno glosuje prakticky všechny filmové momenty a zvláštnost celkového podání bude v divákovi společně s okatou kritikou vyvražďování rudých tváří rezonovat ještě dlouhou dobu po projekci. Zkušenější kinofil si určitě několikrát vzpomene na Jima Jarmusche a bratry Coeny – ačkoliv hlavní postava na své cestě potkává typicky divně "coenovské" postavy, Slow West je mnohem víc jarmuschův Dead Man než podobně cestovní True Grit. A Michael Fassbender je sice v kůži Silase správně "cigaretově" Eastwoodovský, na špagety si prakticky nevzpomenete vůbec. Několik momentů hodně (ne)příjemně překvapí a ještě že tak, v ostatní sterilitě hrozí divácké utonutí.
© See-Saw Films

Autor se režijně snaží napravovat chyby a nedodělky svého vlastního scénáře, který je ve výsledku až na úplně posledním místě. Příběh je silně epizodní koňské road movie – Smit-McPheeho syn skotského aristokrata Jay Cavendish putuje za svou láskou Rose přes divoké Colorado na konci devatenáctého století, tedy v éře desperátů a pistolníků, jejichž WANTED plakáty nabízí odměny v řádech tisíců dolarů. Vede ho jeho romantická vize naivní lásky, jež musí zachránit, pro kterou nasazuje vlastní krk a štráduje si to skrz rozbouřenou Ameriku, před spaním jmenuje hvězdy a s afroamerickými hudebníky si povídá o poetice života ve francoužštině. Fassbenderův Silas je jeho přesným protikladem, což dává vznik mnoha humorným situacím, mnohé z nich staví z nonsensu a pulzují již zmiňované Jarmuschovo jméno. Ve srovnání s celistvým sureálnem Dead Mana ale film nemá šanci obstát, i přes snahu naplnit většinu žánrových konvencí.

Sterilitu a scénářové nedostatky zachraňuje forma. Audiovizuál je nesmírně vyvedený, a i když se dějově hýbeme po Spojených státech, Nový Zéland je v lokacích ihned rozeznatelný. I to je důvod jistého "divna" – totiž i vizuálně snímek působí nepatřičně, což jen podtrhuje celkovou atmosféru a přidává na zajímavosti. Kamera je vynalézavá a mnohdy překvapí nezvyklým úhlem, vyosením nebo zakrytím postavy. Před titulkami taky krásně zrekapituluje všechny zabité postavy.
© See-Saw Films

Největším problémem snímku je silně nevyrovnané tempo a spousta nedotažených momentů, které mají silně uspávací tendenci. Na druhou stranu se divákovi dostane spousty ikonických momentů, například přepadení indiánů s překvapivým koncem je perfektní tečkou a mohl by být manifestem celého snímku. Jeho vrcholem je finální přestřelkový koncert, který opravdu stojí za to. Projeví se v něm i perfektní zvukařská práce, kde revolvery opravdu práskají a odstřelovačská puška nájemného lovce odměn trhá ušní bubínky. Surrealistická stylizace v ní ustupuje do pozadí a k řeči se dostává realismus Fassbenderovy postavy, která je jedním z hlavních lákadel filmu. Kdyby hereckou zvládnutost příště vyrovnal konzistentnější scénář, tleskalo by se třeba i ve stoje.
Slow West je příběh o Americe v dobách, kdy si každý mohl její kus urvat sám pro sebe. Jde o dospívací coming out jednoho snílka, který ve svém poslání na konec vlastně uspěje – to platí jak Johna/režiséra, tak u Jaye/hlavní postavy. Romantismus naráží do tvrdé reality divokého západu devatenáctého století a manifestuje utrpení velké spousty mladých Wertherů, kteří se za bohatším životem, štěstím, nebo jednoduše za láskou vydali hledat lepší svět.

trailer 1