90. léta a francouzská odnož hnutí Act Up. AIDS má do všeobecné známého fenoménu zatím daleko a snahy o rozšíření povědomí o něm jsou částečně podkopávány kvůli spojitosti s homosexuální komunitou. Přitom největší nebezpečí tkví v neinformovanosti. A to nejen mezi LGBT vrstvami, ale i u hetero omladiny. "Ticho = Smrt".
RECENZE (JB) — Mezi lidmi bylo rozšířeno mnoho polopravd, omylů a mýtů o AIDS. Řečeno po BESIPovsku. Nehody i AIDS, obojí bere život, to druhé je nicméně spjaté s určitými konotacemi, ne snadno slučitelnými s ideály a konvencemi určitých společenských skupin. 120 BPM se vrhá do radikálního kotle komunity, hnutí Act Up (konkrétně jeho francouzské odnože), jehož hlavním úkolem je probírat společnost z letargie, popichovat zkostnatělé instituce a potýkat se s těmi, jimž „vymírání“ homosexuálů nejen nevadí, ale dokonce vyhovuje.
120 BPM ovšem nerovná se Act Up. Film není agitka ani óda, působí spíš jako cosi mezi reportáží a dokumentární rekonstrukcí. Jasně se profiluje už v úvodu – skáče rovnou do interní debaty o nevydařené demonstrační akci ústící v názorový konflikt. Od postav se drží dál a jen intenzivně šťaví dialog, hraje na extrémní autenticitu, využívá „prostinký“ postup bez zvláštních technik, bez zběsilé snahy něco sdělit nebo vypíchnout. V daném kontextu to funguje perfektně – film se varuje patosu, objektivně nakládá s postavami, je informativní a intenzivní.
Jejich řeč i chování je všednodenní, a ani adrenalinové výkyvy v podobě Act Up misí se nedostávají do velkých extrémů. Campillo drží po celou dobu konstantní tempo – poměrně epizodicky se vyvíjející vztah ústřední dvojky ruku v ruce s líčením osudů hnutí. Stále si počíná dokumentárně, emoce nechává na hercích a nepomáhá si obrazem ani hudbou, a daří se mu i docela dobře vyhýbat soudům – nepranýřuje a ani neglorifikuje nikoho – i Act Up místy působí negativním dojmem a pravda se neřeší, 120 BPM v podstatě jen pozoruje cestu za určitým ideálem a jeho individuálními pokroucenými podobami.
Obdivuhodná konzistentnost ale filmu nevydrží – v závěru Campillo překvapivě radikálně mění tón a po zdánlivě finální scéně servíruje finále jiné, silným sentimentem ostře kontrastující s dosavadním pojetím. Appendixoidní závěr „šokuje“, v negativním a pozitivním slova smyslu – na jednu stranu přináší prvek novosti, emoční intenzitu do té doby nepoznanou, která má o to větší dopad, ovšem zároveň působí nepatřičně, „dodatečně“, jako klišé zálet z úplně jiného filmu. Funguje v celkovém rámci, ale bez ní by byl film o dost celistvější a vyvaroval by se vší slzopudnosti.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) —
120 BPM je portrét organizace na slovo vzatý. Vyvážená hra hnutí a postav v něm zahrnutých zachycená uměřenou optikou a zdravým odstupem. Campillův film je sdílný i stručný, herecky civilní a vrcholně autentický. Exkurz na hranici dokumentární rekonstrukce, který se zhltne jedním dechem a nabízí své sdělení na dlani a bez příkras. Sporné je tak víceméně jen finále, u něhož těžko soudit, zda jde o snahu rozbít filmařskou odcizenost, obyčejnou chuť dojmout, nebo něco úplně jiného. Ale je to celkem fuk – 120 BPM je intenzivní záležitost, skvěle uchopené téma s hmatatelným osobním vkladem a zásadní evropský film.