Palestinský romanťák Abu-Assad režíruje romantické drama o přežití v horách po pádu malého cestovního letadla – ústředním párečkem jsou britská herecká elita Idris Elba a Kate Winslet. Fajnově uchopená látka má s těmito fičurami rozhodně potenciál, místo skautské příručky činností v nehostinné divočině od Beara Gryllse dostáváme mezilidský zmar se zažehnutým ohněm mezi postavovým duem – ono to v těch sněhem pokrytých údolích není ve dvou zas taková nuda.

Kdo přežije z pera Danielle Steelrecenze filmu napsal

Adam Hencze

dne 12/10/2017


Pinbacker ~ Premiéry ~ recenze filmu
Abu-Assadova diegeze je dvousečně zvláštní, alespoň z pohledu čirého realismu, na který autor očividně primárně cílí a za což je třeba vzdát v dnešní době holt. Dopravovat vrtulníkem britské filmové hvězdy na vrcholky zasněžených velehor a nechat je tam válet ve sněhu chce přinejmenším odvahu a odhodlání – absence dnes již obligátních greenscreenů je z plátna cítit zhruba stejně jako jejich přítomnost. Vysokohorská točba je jednou z největších předností řemesla Hory mezi námi: zkrátka je stále na co koukat a nastolená prekérní situace působí realisticky.

Palestinský režisér ale od thrilleroidního dramatu rychle sklouzne úplně jinam, což se stane v souladu s tím, jak postavy "sklouznou" do údolí pod vrcholky zasněžených štítů. Pokud se přeneseme přes přehranou chemii a slušnou řádku náhod a přeživších nesmyslů, zbude nám vášnivý triangl lásky. Atmosféra je tak dost rozháraná a snímek si není jist, co chce praviti. V tomto mezidobí si pak jeden uvědomí, že herci přežívají v úžasně nasvíceném značkovém oblečení, že ve filmovém světě Abu-Assada krby a ohně vždy bezpečně hoří tak nějak sami od sebe a že si protagonisté i v největší krizi dokáží udělat pohodlí – jak se pro západní liberály sluší a patří. Fotografka zamilovaná do mužného Elby je klišé, které se hodí do stránek literatury cílené na uživatele portálů emimino.cz, v rozehraném filmovém vážnu se s ohrožením života dost pere. A nezapomeňme na psa, věrného společníka našich hrdinů, který měsíc v horách zázračně přežije v dobrém rozmaru bez jediného zdroje krmiva (ani toho králíka nezvládne chytit).

Audiovize snímku působí věrohodně v panoramatických krajinkách, popředí s Elbou s Winslet nikoliv – nejen, že je z nich cítit nedůvěra v jejich vztah, jejich zoufalství je navíc vyloženě uměle buzená emoce, která není ostatními prostředky nijak zvlášť zesilována. Ano, dojde na epizodku s horskou šelmou a povinné uklouznutí na zledovatělém štítu hory, výkřiky do tmy typu "stejně tady umřeme" ale nemají šanci fungovat, protože postavy pokračují neúnavně dál a na dostatek a nedostatek jídla/energie film zapomíná tak, jak se mu to zrovna hodí.

Pomineme-li očividné logické lapsy a oprostíme-li se od odéru červené knihovny, moc nám toho nezůstane. Abu-Assad je lineární vypravěč, který začne povedeně zvládnutou expozicí, poté ovšem z Aristotelovy Poetiky odbočí do průměrně odsýpající nudy, která střídá zmíněné dva žánry, přičemž ani v jednom si není ani jistá, ani zajímavá, ani atmosferická. Snímku tak pomáhá pouze prostředí, které má potenciál podržet bulvy diváka směrem do plátna. Proč si ovšem nezajet na výlet do Tater, žejo.
© Twentieth Century Fox Film Corporation

Finální doslovnost, vysvětlující epilog a přehnaně vynucené peripetie "před záchranou" tvrdí průměrného filmového diváka v tom, o jak nevybočující film ve finále jde. Žádné vzrušení, ni zvrat – prostě jen další vysoce průměrný pokus o adaptaci knižního bestselleru.
Abu-Assad zručně zrežíruje průměrné romantické drama, které se hrdě řadí do zástupu zapomenutelných adaptací dobře se prodávajících, leč dost nezajímavých knížek. Elba s Winslet jsou fajn, kouzlit v mrazivém horském prostředí plamennou lásku se ale ani jim nijak zvlášť nedaří – alespoň že ty ohniště a kamna vždy magicky "sama od sebe" bezpečně hoří.
5