Premiéry, 18. únor 2017 18:10 aktualizováno 12. červenec 2017 00:16Moonlight hraje minimalistický bluesRecenze filmu Moonlight (2016, 110', US)
Jak levné indiečko k Oscarům přišlo? Zlí jazykové řeknou, že jenom zásluhou loňského skandálu, kdy vybělená sprcha nominaci pobouřila černošskou komunitu. Něco na tom samozřejmě je, ale úspěch Moonlightu není jenom produktem rasového faux pas.
Proč začínám tím negativním? Abych rozehnal zdánlivě legitimní důvody proč film zatratit. Už jsme si řekli, že zběsilé davové ovace v tomhle případě nejsou na místě. V tomhle případě si jen vybraná část obecenstva může vyzobat specifické filmové jednohubky, které film poskytuje. Moonlight nemá žádné poselství, nemá, co by sdělil světu. Jde tu o přístup. Jde tu o zvláštní taktiku uchopit příběh jen skrze tři napůl bezvýznamné výseče a nechat spoustu zásadních zvratů v prohlubních mezi nimi. Tři osekané výjevy z poloprohraného života plného ústupků. Chironova extrémní pasivita je nakonec vlastně jeho největším nepřítelem. Plachá povaha a neschopnost se vzepřít vnějšímu řízení ho nakonec stojí mnohem víc než barva kůže či sexuální orientace.
Odvržení snahy morálně apelovat a absolutní přijetí vláčného a nevýbojného vyprávěcího stylu jsou přednosti i slabiny Moonlightu. Barry Jenkins stvořil odvážně nenucený sebou se obírající film, který vše potřebné naznačuje jen svou podstatou a ne horlivou gestikulací. Kdesi v půli cesty ale režijní přístup ustrnul v opojném minimalismu a dopracoval se k výsledku, který oplývá jistým individuálním kouzlem otevřeným konkrétním jedincům, a ne absolutno hledajícím masám. Možno se hádat, jestli snad Jenkins nezazdil šanci stvořit něco nadčasovějšího či poetičtějšího. Stačilo by víc přitlačit tu či onde, ubrat pasivity a minimalismu, klást důraz na palčivá témata. Ale odpověď na to neexistuje.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — I když pocity ze sledování Moonlightu zdaleka nepatřily k těm nejsilnějším, určitá potřeba se k němu v myšlenkách vracet tu je. Snad existuje jakýsi průnik mezi mojí diváckou náturou a Jenkinsovou filmařskou vizí, snad ve filmu vězí skrytá hodnota, kterou budu schopen vidět až někdy později. Fakt ale je, že Moonlight doplácí na zvýšenou pozornost, a tak místo aby byl svěžím a příjemným indiečkem odpoledne ve festivalovém kinosále, je vržen do zbytečně silného proudu senzacechtivého světla, v němž naplno prosvítá nevelkost jeho sdělení a specifičnost jeho zpracování. A vykoupit se nemá čím.
Hrají Mahershala Ali (Juan), Naomie Harris (Paula), André Holland (Kevin), Janelle Monáe (Teresa), a další
Hodnocení zbytku redakce:
7
LČ — Jak bylo řečeno výše, Moonlightu pozornost spíš škodí. Stejně jako jeho hrdina je nenápadný, nepříliš výmluvný, ale o to v detailech působivější. A zasloužení herečtí Oskaři jenom podtrhávají, jak málo někdy stačí. I když: nemohlo toho bejt o trochu víc?