Dan Gilroy se po mrazivě satirickém Nightcrawleru pouští na prkna institucí zabývajících se právem a pořádkem. V jeho novém dramatu o fungování a hranicích morálního kódu testuje další jím napsaný subjekt – Jakea Gylenhaala střídá za Denzela Washingtona, idealistického právníka, který desítky let trpělivě čeká v ústraní na jím iniciovanou, revoluční změnu amerického soudního systému. Mění i Gilroy svým filmem poměry současného stavu kinematografie a míchá potenciální výherce letošních cen Akademie?
RECENZE (AH) — Nemění a nemíchá. Potenciál tu ale hučí do uší! Gilroy se filmově/tematicky opakuje, v tomto případě ale dodává do kin polotovar (ve státech film běžel jen necelé tři týdny kvůli potřebnému uznání nominace a vydělal ani ne $11M, český distributor snímek před uvedením vyřadil), který byl doručen hned v několika verzích střihu a ani v tom finálním nepřesvědčuje o své celistvosti. Přes jistou kýčovitost šablony hlavního protagonisty, který je v morálně shnilém prostředí odhodlán bojovat za správnou věc do vyčerpání duše, se tu totiž vše dost zajímavě (a nečekaně) přepíná: z charakterové studie, bravurně interpretované zmiňovaným Washingtonem, je najednou černobílé drama pokládající zcela nečekané otázky a – především – ukazující, jak i sebelepší zaklínač zákonů může v tak šíleném systému, jakým je americké právo, osobnostně selhat. A co hůř, tu svou duši stihne upsat vlastní krví, i když s pochopitelnými úmysly. Ty měl ale Faust svým způsobem taky, a jak dopad'.
Israelovi umře parťák, který zastupoval jejich společnou kancelář na soudních jednáních, kam posílal Roman dlouhé roky jeden dokument za druhým a trpělivě bojoval bitvu vedle bitvy. Malé střídaly větší, on ale kvůli své bezprostřední povaze nebyl obvyklým účastníkem na lavici v síni a s indispozicí hlavního zástupce to vypadá, že jejich tažení má krůček k prohře. Hned na startu snímku je divákovi originální cestou tak nějak jasné, že válku se mu vyhrát nepodařilo, a co hůř, že v ní morálně sám shnil. Necelé dvě hodiny ale budeme zjišťovat, jestli si za svou hodnotovou sebedestrukci mohl sám, či jestli ho zničilo ono jedovaté prostředí. Gilroy v tom singulárním, osudovém, smyslměnícím Romanově skutku každopádně kritizuje poměry ve sféře právního státu moderní společnosti, jehož dualitní charakter znají i koncipienti v naší České republičce. Zkrátka a dobře – ani po absolvování mnoha let vyčerpávajícího a složitého studia, ani po přežití následujících roků povinné koncipientury, kde může dost lidí místo respektu nalézt zametací zacházení, se vůbec nemusí dostavit pocit uspokojení. Diplom zkrátka neznamená úspěch a ani sebedelší utrpení na dehonestující pracovní pozici nemusí znamenat postup. Ideály jsou zkrátka jenom ideály (tento příměr podporuje Milan Cieslar).
Washington ale srdce snímku chrání do vypovězení služby vlastních končetin. Možné volání po oscar-bait přístupu (stejně jako vloni u o třídu horších Fences) tu odfoukává svou kšticí, svým starým iPodem a kufříkem plným tajemství. Jeho rozhodování se děje pod povrchem viděného chování, v očích a pohledu, předchozí přehnaná divadelnost je naštěstí odříznuta. Za jeho styl utváření na první pohled banálních scén stojí Romana Israela vidět.
HODNOCENÍ (AH) — Gilroy pokračuje v morálních výpovědích svých charakterů, které konfrontuje i tentokrát s potenciálně skvělými nápady a nečekanými dějovými odbočkami. Roman Israel je ale nedovařený polotovar postrádající celistvost, přesvědčivost a vtahující divácký zájem. V částech skvělý, v celku nefunkční a zmatečný. Prodej Goetheovské zápletky se tu zkrátka ne a ne uskutečnit, film tak musí pracně prodávat Denzel Washington. A ten alespoň částečně (narozdíl od autora) uspěje.
Hrají Denzel Washington (Roman J. Israel), Colin Farrell (George), Nazneen Contractor (Melina Nassour), Carmen Ejogo (Maya), Shelley Hennig (Olivia), a další