Je zbytečné rozebírat, jak moc je Joker anti-superhrdinský komiksový film sázející na jinakost, to vše už důkladně vyzradily uniklé materiály a upoutávky. Ty divákům odtajnily finální tvůrčí vizi Todda Phillipse, “toho týpka co točil Hangovery” – tenhle výlet do špinavého temna s omamující zrůdností je ale ještě něčím víc, než jen opačně pojatým originem z univerza DC. Hereckým koncertem, spirálovitou one-man show, demoralizujícím sociálním apelem, poctou autorské nezávislé vlně sedmdesátých let a deklarovaným pokusem redefinovat žánr pěkně po temnorytířskovsku.
RECENZE (AH) — Ne všecky tyto neskromné požadavky naplní svůj doširoka rozkročený potenciál – pokud ale existuje něco jako autorský superhrdinský film, je to Phillipsův Joker. Po Nicholsonech, Ledgerech, Romerech a Letech je tu Phoenix. Ten hraje prakticky v každém záběru pokřivené reality stylizovaného thrilleru zvrácenou hru se světem, s kolegy, matkou, kterou opečovává, s divákem. A pokud návštěvník kina přistoupí prakticky hned při startu na poměrně specifická scenáristická rozhodnutí, čeká ho poctivá, tragikomedická cesta všemi kruhy pekla, pod posledním kanálovým podlažím, kde přežijí pouze krysy, kterým dělá splaškového diskžokeje Hildur Guðnadóttir (a jde jí to po hudbě k Černobylu (2019) opět na jedničku). Joker bude tedy fandovské okruhy jasně dělit, nu ale polarizující dílo s pluralitou diváckých zážitků je snad přesně to, co máme na filmařině rádi, žejo?
Phillips si v ní hraje s postupně smývající se dualitou antagonisty a protagonisty, dobrým a špatným náturem, pracuje s postavou tak, aby se s ní dalo empatizovat, ale určitě ji nijak neomlouvá. A to nebude ani divák – Joaquin Phoenix je jako Arthur uhrančivý, strhující, vzestupný i padající, jako herecký hadrový panák aka Freddie Quell z The Master (2012). Nelidským grimasám a nemocnému žebroví ale něco malého chybí – jakoby v očích Arthura nebyla prázdná neexistence, skrz kterou jeho okolí hledí jako sklem, ale i ta herecká. I když jen trochu, občas to nějak nesedí. Nad vším ale kraluje výbušnost a obličejová plejáda, kterou transformuje do hned několika specifických druhů smíchu. Toť důležitá, kultovní součást arci-padoucha, co se podobá spíš dušenému pláči, záchvatu vzteku na svět, jako Steppenwolf naruby.
HODNOCENÍ (AH) — Drtivě přesvědčivá hra na absenci dobra, politický komentář současnosti obratně používající specifickou minulost a s ní spojený filmařský styl americké nezávislé vlny se všemi těmi kouřícími kanály a nocemi promrhanými ničím. Empatický vzestup zla, kterému se dá fandit o dost víc než tomu druhému, slonovi v místnosti – totiž netopýřímu muži. Většího úspěchu se Jokerovi dostat mohlo těžko.
Hrají Joaquin Phoenix (Arthur Fleck / Joker), Zazie Beetz (Sophie Dumond), Robert De Niro (Murray Franklin), Marc Maron (Ted Marco), Brett Cullen (Thomas Wayne), a další
Hodnocení zbytku redakce:
7
LČ — Potomek Krále komedie a tudíž jenom princ. Ale zato řádně špinavý a bezvýchodný.