Australan David Michôd se rozhodl nasměrovat svou režijní galeonu do internetových vod Netflixu a doručit dobové kostýmní drama, co oplývá svěží hereckou mládeží i prověřeným stářím – vším, co je nyní v obsazovacím kurzu. Středověké válečné tažení se nakonec vrbí jako politická satirka vztyčující prst proti fanatikům, co se modlí k fake news, a oslavující pluralitu pohledů na věcná fakta. Taky se v něm řeže a seká. Jak moc se tenhle mocenský mix žánrovky s shakespearovským podhoubím v premiéře na benátském filmovém festivalu líbil?
RECENZE (AH) — Michôd byl vcelku slušně zabydlen v přístavech amerického nezávisláku, pod rukama mu prošla spousta známých jmen včetně Natalie Portman, Josepha Levitta, v předloňské War Machine (2017) i Brad Pitt s Benem Kingsleym. Tuhle slušnou sebranku teď rozšiřuje o Chalameta, Edgertona, Pattinsona, Seana Harrise a Bena Mendelsohna (který si opět vytahuje nejkratší sirku… a založení mendelsohnovské školy hraní padouchů už není otázkou jestli, ale kdy). A je to právě tahle skvadra, vražedně-politický oddíl, který dostává na trůn Jindřicha V. (Chalamet) a na kraji patnáctého století vyráží na krvavou kampaň do Francie. Ano, fandové středověku, historie a strategických her se konečně dočkají povedené rekonstrukce bitvy u Agincourtu – ta už je ovšem pouhou třešničkou na závěr, krvavou a bahnitou, nicméně fungující jako vyvrcholení studie několika charakterů, jejichž osudy a motivace se na tom kopcovitém poli mezi dvěma lesy v několika chvílích osudově protnou.
Co ale předchází je čistokrevná dobová dialogovka, která si půjčuje jazyk nejslavnějšího anglického divadlopisce a tematicky s ním přesahuje do moderny, ve které se řeší stále dokola ty stejné problémy – jen se za těch šest set let drobátko změnil způsob komunikace. A právě v hodnotě informací je jádro pudla. Vězte proto, že kdyby mohl král Filip tweetovat, tak by se stoletá válka vyřešila podstatně rychleji než za těch sto let (a naopak). Nad tímhle The King obratně elaboruje a ze šablonovité manýry „z nuly králem” tvoří myšlenkově bohatší dílo, jehož pravý čas nastane až v závěrečném epilogu, kdy se na postavy a jejich činy zasvítí novým, relativizujícím světlem. Michôd tak přichází s potřebnou další vrstvou, která jinak celkem fajnovou lekci dějepisu, podmáčenou závěrečnou řež a hráčské oblouky à la Game of Thrones s přehledem zastíní.
HODNOCENÍ (AH) — Přesvědčivé politické drama, kde se neřeší Srbsko versus Evropa, Amerika versus Taliban nebo NATO versus Balkán – Jindřich V. se i přes svou moderní osvícenost vydává na zteč proti svému protějšku z Francie. A když se kácí les, lítají třísky, nohy, ruce. Před tekoucí krví ale Michôd staví dramatizaci historicky přesných i nepřesných charakterů s uvěřitelným vývojem a hned několika překvapeními – třeba i díky němu vymizí ono nesouhlasné bučení v kinosálovém představení červeného N loga během úvodu projekce s produkčními studii.
ProdukceJoel Edgerton, Dede Gardner, Jeremy Kleiner, David Michôd a Brad Pitt
Hrají Timothée Chalamet (King Henry V of England 'Hal'), Joel Edgerton (Falstaff), Robert Pattinson (The Dauphin of France), Ben Mendelsohn (Henry IV), Sean Harris (William), a další