Baumbach a žádná Greta Gerwig? Peklo zamrzlo! Na plátně se ale jedno teprve chystá rozpoutat, a to mezi dvěma členy manželského vztahu v nové Noahově dramedy, kde si milující i nesnášenlivé partnery v nesnázích střihnou Kylo Ren a Black Widow. Komiksovo-blockbusterová deformace tu způsobuje zvláštní druh hereckého kontrastu: Scarlett a Driver si zase jednou zahrají v o něco víc nezávislém, autorském filmu, což je setsakra vítanou zprávou. O to víc, že v opravdu dobrém.
Unikátem Marriage story ale není “pouze“ hřejivá, studená lidskost, dialogy létající jako střely a stále vysoko udržovaná laťka humoru – úpadek vzájemné lásky tu obratně vystihuje především neviditelný obraz imaginárních růžových brýlí, které jednomu v dlouhodobém vztahu snadno zakryjí skutečnosti a fakta, co jsou z pohledu třetích osob donebevolající či alespoň obočínadzvedávající. Průběh konce Charlie a Nicole následně nabírá právní charakter, s kterým jdou brýle rychle dolů, strmou exponenciálou mění bezvýznamné detaily na nebezpečnou soudní dohru, co umí sarkasticky okomentovat prkotiny, kterých si všímáme, nebo je nechat útrpně vykrystalizovat, zahnat postavy do koutů, kde visí trapno, stud a ze kterých není šťastné cesty zpět. Z poznámek mezi řečí nebo sklenky vína je tak v mžiku nebezpečí toho, že jeden už nikdy nemusí vidět svého milovaného infanta. Právní porady a závěrečná sezení střídají všechny druhy malých i velkých hádek, co jsou v podání této konkrétní herecké dvojice emoční horskou drahou a přirozeně dávají průchod pod povrchem krvácejícím pravdám, pro jejichž vyplynutí bylo celá ta dlouhá léta málo odvahy… nebo příliš pohodlí?
Perspektiva na věc separace zůstává stejná, pohled se ale mění – jakoby si divák sám nasazoval do očí sklo a filtry, co automaticky mění partnerskou rutinu na něco neobyčejného, sice všedního, ale krásného s každým dalším ránem. Trvalé tajemství dvou lidí, jejichž oči se v místnosti plné ostatních kamarádů pravidelně setkávají, nepolapitelná proměnná, která visí ve vzduchu až do doby, než to celé shoří. Než to jedna či druhá strana spálí na popel. A s tím roztaje i tohle sklo, propustné vnímání, co má vydržet i ty nejvyšší teploty, a jeden začne v nicotné realitě vnímat svého milence jako cizí těleso, doppelgängera osoby zmizelé a již nikdy nenalezené, po které zůstanou srovnané talíře ve skříních, otisky prstů v prachu a zásuvka ponožek, fotky a výpravy, na které si už za deset let stejně nikdo nevzpomene. A nebo nebude myslet už nikdy na nic jiného.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Hořkosladké společenstvo milenců, Baumbachův nejlepší film, stvrzený přesnou závěrečnou kabaretní hrou Adama Drivera za zpěvu Being Alive, v jehož dvou hodinách se pravděpodobně ani jednou nepousmějete, i když o něm s naprostou jistotou víte, že je vtipný. Ošíváte se, nervózně sledujete okolí a přemýšlíte, co tu všichni sakra děláme. Uvnitř ten plačtivý smích mezitím křičí do všech stran a útrob.