Velmi silná skupina – krom queer tematiky je zde přítomna groteskní vložka s názvem Instalatér, po které je radno nejíst těstoviny alespoň dvě neděle. Homosexualitu nakousávají Díky za všechno a Máma ví nejlíp, oba trochu jinak a oba trochu s nudou. A to je "nejhorší" trojice snímků – jinak jsou zde dva celkoví favorité, konkrétně Chasse Royale a magicko-realistická Dadyaa z Nepálu.

2. soutěžní pásmo: chceme více magického realismu12th. Festival krátkých filmů Praha ~ recenze filmů Instalatér + Dadyaa + Máma ví nejlíp + Chasse royale + Díky za všechnoB 103135


recenze filmu Instalatér
AH
Přisprostlá komediální anekdota stavící na exploatační taktice v pornografickém prostředí. Spousta metaforických close-upů na tělesné části karikaturních postav zabalených do černobílého vizuálu. Těžko říct proč, Fortunat-Rossi se k tématu vyjadřuje jako k specifiké činnosti, která láká divnochy společně s "normálními" lidmi, nad kterými si ale neodpustí dvousmyslných narážek na sex s dětmi.

Zajímavost, kterou dabování pornografických filmů samo o sobě je, proběhla internety a lidským povědomím již léta zpět. Stále jde o validní konverzační vložku do nočních výčepů, jako primární nosník vtipu čtrnáct minut trvajícího krátkého filmu jde spíš o komediální průměr. A rozhodně nic pro milovníky špaget.

Hlavní hodnocení ~ Adam Hencze
Dramaturgická výhybka, která měla pravděpodobně oživit těžší témata krátkých filmů druhého soutěžního pásma – jedná se o prostou komediální taškařici, která kombinuje typicky francouzský humor a mírně exploatační společenskou zábavu.
5

recenze filmu Dadyaa
AH
Magický realismus po Nepálsku! Abstraktní, odtažité skloňování jinakosti v těch lepších pádech – téma opuštěnosti a odcházení dotaženo do odloučeného maxima. Neurčitou krajinu planety Uran snímá promyšlená a filmově silně výřečná optika, která se nebojí použití světla ze dvou petrolejek nebo dlouhých švenků opuštěných vesnic. Počkat, opravdu opuštěných?

Pooja Gurung a Bibhusan Basnet kreslí své kinematografické světy skrz silně osobitou estetiku, jejíž smysl zapadne s tim nejslastnějším přizvučením až v závěrečné trojminutovce, přesně podle povídkových manuálů "práce s pointou". Loučení s přáteli a známostmi ještě nikdy nebylo metaforičtější.

Hlavní hodnocení ~ Adam Hencze
Jinakost ve všech pádech se silnou tečkou na závěr. Sběr cen za kameru zcela oprávněné, vysoce pravděpodobně nejlepší kraťas mezinárodního pásma.
9

Karta filmu

Dadyaa →

Dadyaa poster

Pooja Gurung a Bibhusan Basnet
FR/NP 2016
17'
festivalová premiéra na 12th SHORT! 18-1
bez distribuce


recenze filmu Máma ví nejlíp
AH
Jeden ze dvou queer zástupců v rámci jednoho pásma, což může vyvolat zbytečný dojem prvoplánové jinakosti skrz zneužití kontroverzity lidské homosexuality – v obou případech to má ale svůj (víceméně) důvod. Máma ví nejlíp je desetinová verze Locke, který transformoval jednotu místa interiéru automobilu ve svou silnou zbraň – Máma má k rozjetí podstatně méně časoprostoru, sugesce chce navíc docílit v pouhých dvou záběrech. A jednom rozhovoru.

Vina se s výčitkou v dialogu syna a matky střídá módou horkého bramboru – antagonický přístup otce k synově sexualitě nakonec ustoupí ležérnímu odhalení mámina postoje. Situace nekončí na kordy, ale ani usmířením – někde mezi, v odmlce. Jako elaborát na rodinné situace v moderní, vztahově revoluční společnosti fajn, jako krátký film hledá důvod filmového zpracování, obzvlášť mezi ostatními, o třídu silnějšími snímky.

Hlavní hodnocení ~ Adam Hencze
Queer tematika v optice velmi křehkých (rodinných) vztahů. Téma ohlodáno na kost ve dvou dialozích a dvou záběrech – obojí si ale ne a ne obhájit formu krátkého filmu.
5

recenze filmu Chasse royale
AH
Co začne jako ujetě "uřvaný" francouzský příspěvek, skončí jako bullseye do divákovy pozornosti, nečekaně a milimetrově přesně. Odkaz na Americkou krásu a přesně vybraní neherci jsou vrcholem ledovce, jehož ohromnost postupně vyplouvá na povrch s přibývající stopáží. Chasse Royale je osobní zpověď vyššího druhu evropského white trashe (Schroderové Mrcha klesá ještě o patra níž), úvaha nad šancemi a sny – oproti La La Landu ale okleštěna o západní optimismus a filmový konec. Žádný lesk, spíš bída.

Třináctiletá Angélique je prototypem mnohem realističtějšího obrazu dneška – funguje jako přímý důkaz faktu, že i nevelké cíle a skryté sny jsou pro většinu populace za závojem nedobytné reality. Platí dvojnásob, žijete-li na předměstí Valenciennes. Agresivní nespoutanost a nihilistické pohledy na svět nejsou oslavou mladého života plného vzpurnosti a touhy k sebenalezení (Rebel Without a Cause ne-e), jde o dokumentární zobrazení civilního realismu v kulisách severní Francie. Angélique tu pod nohy hozené klacky nezvládá přeskakovat a na reflexi svých chyb navenek nedbá – o to víc zafunguje poslední záběr snímku, který jediným pohledem vedlejší postavy vypoví úplně všechno. A taky dokazuje, jak těžko se někdy sundavají mimikry.

Hlavní hodnocení ~ Adam Hencze
1. Chasse Royale: studentský film je nedosažitelné Eldorádo.
2. Sny a úspěchy jsou někdy prostě dál, než to vypadá.
3. Když si splnění vašeho snu přeje někdo jiný víc, než vy sami.
8

recenze filmu Díky za všechno
AH
Poslední chvíle života Bertilova. Queer tematika z o pár stupňů tupějšího úhlu (myšleno ryze matematicky) – vztah dvou seniorních Norů je subtilní a nenucený středobod společně prožitého soužití, v pokročilém věku definováno pouze zašlými fotografiemi, medailemi z vyhraných mistrovství a vzpomínkami na špatně zvolený běžkařský vosk. Odkládané partrnerské loučení má v zasněžené chatce zvláštní pachuť, asi stejnou jako závěr žití samotný, se všemi nedořečenostmi a skrývanými skutečnostmi.

Nakusování různých dalších linek a motivů je brzdou Díky za všechno – ten jinak oplývá vkusným humorem a nenucenou narací, která ale v hlavním okamžiku nevygraduje. Možná tím říká, že od smrti čekáme až příliš a že jde vlastně jen o další z rodinných událostí, stejně jako babičiny narozeniny nebo oslava kolaudace domku.

Hlavní hodnocení ~ Adam Hencze
Norské odcházení trpí na zbytečný úvod a staví na silném smyslu pro humor i v těch nejsmutnějších okamžicích stáří. Namazáno bylo dobře, závěrečný sjezd byl kostrbatější, než bylo třeba.
6