Jennifer Lawrence a Javier Bardem v rajském domě a Aronofskyho náboženské alegorii. S interpretačním klíčem od samého režiséra film tak trochu ztrácí moment překvapení – podkopává ho to, nebo se dílo vymaňuje z autorova sevření a žije si vlastním životem? A není náhodou tohle podobenství právě o tom?
RECENZE (JB) — Na spekulace je vždycky prostoru dost, velkou dávku jich ale Aronofsky (a nejen on) utnul jasným prohlášením, že matka! je v podstatě biblickou parafrází. Po tomhle odhalení se už interpretacím přeci jen meze kladou, na druhou stranu ale kdo by se zdržoval u baštění režisérské vize – umělecké dílo má vlastní život a úkolem rozvášněného davu je ověnčit ho kvantem bludných výkladů. Ostatně přesně tak jak to dopadne s nebohým novorozencem ve filmu – uneseným a snězeným. A ehjle, hned je tu jiná než náboženská intepretace.
A nějakou solidní překvapivostí a hodnotou navíc disponuje vlastně jen schizofrenní vztah manželů (=matka příroda a „Bůh“), kde Aronofsky staví božský charakter do jakoby negativního a naivního světla. Jako by to byl až trochu feministický apel, jenže po kratší úvaze dojdeme jen k tomu, že si s sebou každá z postav nese svůj vlastní druh naivity a v bezvýchodném cyklu si ho ponesou už navždy, nekonečně. Kromě toho všechno spěje po průzračně jasných lajnách a Aronofsky musí máchat bičem jako zběsilý, aby efekt tohohle podobenství účinně přenesl i na diváka.
A máchá především s J-Law, která opět jede v módu zabijácky intenzivním, tak intenzivním, až je to otravné, a loudí se myšlenka, jestli je tohle něco jako předimenzované metaherectví („budu schválně hrát hrozně, aby ten výkon lidi reálně iritoval“), nebo prostě jen obyčejné tlačení na pilu. Bardem je v tomhle ohledu o mnoho stravitelnější, i když má snazší úlohu. Jako naivní a nestálý poeta každopádně baví.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — Těžko tuhle Aronofskyho hru rozsoudit. Je úplně zbytečné se rozčilovat nad chabým přínosem filmu a považovat matku za kariérní přešlap či co. Aronofsky má jasný úmysl a plán a režíruje jej oddaně, byť zdaleka ne tak rafinovaně nebo poeticky, jak tomu bylo u předchozích filmů. Žádná katastrofa se nekoná, jen umělec zkrátka nedostává nárokům a tvoří si cosi prostého s jednoduchým apelem a účelem. Jako proč ne.
ProdukceDarren Aronofsky, Scott Franklin, Ari Handel a Jeff G. Waxman
Hrají Jennifer Lawrence (matka), Domhnall Gleeson (nejstarší syn), Brian Gleeson (nejmladší bratr), Michelle Pfeiffer (žena), Javier Bardem (on), a další