Premiéry ~ recenze filmu Smrtihlav ~ 11/6/2017
Operace Anthropoid opět na plátně. Loni to byl Sean Ellis, letos Cédric Jimenez. Tentokrát se ale podíváme i do soukromí říšského protektora a pokusíme se vystavět Gabčíkovi a Kubišovi plastický protipól. Přichází Heydrich s lidskou tváří a my se tážeme, zda lze vůbec polidštit jednu z nejdémoničtějších postav české historie...

Operace Hollywoodoidrecenze filmu Smrtihlav

Začíná se velmi slibně – Clarke na nevelkém prostoru jede precizně a mrazivě. Tempo je rychlé a skáče, ale to nevadí, výseky milníků dávají smysl a pro Heydrichovu přímočarou charakteristiku stačí. Především se ale Smrtihlavovi daří nejdůležitější věc ze všech – donutit diváka sympatizovat s démonem. Polidštění železného srdce je zdaleka největším, možná i jediným přínosem filmu. Neuchyluje se přitom k ničemu většímu, než k omílání Reinhardovy determinace a sem tam zneužití rodinných momentů. Hlavní zásluhu má ale Clarke a sveřepá režie. Je nakonec škoda, že tahle kontroverzní biografie dezertuje ve prospěch předvídatelné anthropoidí operace, ta totiž jede podle šablony, kterou jsme viděli loni.
© The Weinstein Company

Smrtihlaví pojetí ale přeci jen funguje líp, a to z jednoho prostého důvodu – film si na nic nehraje. Tam, kde se Ellis pokoušel dost neúspěšně budovat vztahy a vytvářet melodramata, sází Jimenez rapidní zvraty a tempem vynahrazuje obsahovou hlušinu. Přiznaně prostší přístup pak mnohem míň vytváří v diváku dojem obelhanosti a na režisérskou strategii, byť jde pravděpodobně o znouzectnost, se přistupuje mnohem snadněji, aneb jeden plácanec po zadku nemluvné tmavovlásky vydá za tisíc vodou zmáčených imaginárních Geislerek a Morávek s dvěma bouchačkama a maxpaynovskou grácií nasazuje šviháckou korunu. I akce v kostele působí míň terminátorsky, a tím získává na síle, ať už si je věrná realitě či ne. Neautentičnost totiž budou mnozí Smrtihlavu vyčítat, v té na Anthropoida ztrácí, všechno ostatní ale zvládá líp.

Hlavní hodnocení ~ Jakub Brych
Rok se s rokem sešel a máme tu další velkorozpočtový biják o atentátu na Heydricha. Tentokrát jde ale o komplexnější oboustranný pohled a přiznanější hollywoodskou kýčařinu, která po přistoupení na její pravidla bolí o dost méně, než Anthropoidova faleš. Vynikající Jason Clarke se zpěvem české a slovenské hymny rozhodně jsou důvody k návštěvě kina. Jen se proboha vykašlete na to, že si tu někdo v rámci umělecké licence trochu zašiboval s fakty.
6

Hodnocení zbytku redakce

Biják s řezníkem coby hlavním hrdinou a kostelní přestřelkou tak trochu navíc. Smrtihlav by mohl být lepší, ale taky neskonale horší. A pro milé plácnutí po zadku, dobré tempo nebo padnoucí casting divák leccos odpustí. Třeba české velehoří. Lepší průměr.
5