Cristi Puiu a jeho minimalistická ne-komedie testuje smysly a výdrž filmového diváka: kdo během projekce nedostane hlad, tomu se Sieranevada líbit nejspíš nebude. Dynamický počet citlivých, občas rozhněvaných rodinných příslušníků versus teplá večeře, lid versus Ceaușescu, domov proti ulici – to vše v minimalistických a na kost seřezaných třech hodinách. Kdy přijde Godot?
RECENZE (AH) — Cristi Puiu si letos může naprosto v klidu zavdat se Szabolcsem Hajdu – oba se prezentují snímkem s jednotou místa a času, oba využívají podobné výrazové prostředky a jejich Rodinné štěstí a Sieranevada jsou letošní špičkou filmové produkce starého kontinentu. Tam, kde Hajdu nahrazoval herce rodinnými příslušníky a za kamerou střídal své studenty, používá Puiu opravdové herce a štáb, ovšem s nerozeznatelným výsledným dojmem. Oba snímky reflektují konflikty v rámci rodinných vztahů, s kritikou i posměchem komentují sociální a společenské události současné doby a let předešlých, témat, která nejsou cizí ani naší domovině – ať už elaborujeme nad plusy/mínusy socialismu, nad jakostí dávných rozhodnutí či pouze o mezigeneračních pohledech na svět: obojí přesahuje země a národy.
Puiu je důsledný v komentáři výsledků teoretických změn režimů minulosti, v otázkách víry, ve smyslu fungování rodiny. Načatá témata Puiu podtrhává dějem na pozadí dialogů, kde staví do rovnic a nerovnic symboliku rodinné tryzny, pravoslavné církve a nekonečného čekání na Godota popa. Daří se mu krmě pro všechny skupiny a typy diváků – tříhodinovou stopáž sice nemá šanci vydýchat z tuzemského publika jen tak ledakdo, všichni stateční budou na druhou stranu po zásluze odměněni filmovou lahůdkou ve všech směrech. Ať už jde o lehkost a přirozenost gagů s obnažováním slabin a skříňových kostlivců jednotlivých postav či o přepečlivou režii, která se vizuálně opírá o dlouhé, promyšlené expozice s plynulým přerámováním (studenti filmu budou mít na rozdíl od truchlící rodiny neustále co žrát).
HODNOCENÍ (AH) — Puiu na jasně vytyčené ploše místa a času choreografuje přesné rodinné drama, ne-komedii o asi třiceti obrazech, kterou vypráví nevšední, vlastní metodou, nechává jí organicky žít a bobtnat. Kameru vede na subjektivní celky a bourá tak případné filipiky, které by materiál realizovaly na divadelních prknech – v rámci obou platforem by předloha pravděpodobně fungovalo skvěle, v juxtapozici s Cristiho režijním vkladem ale filmová verze jistě vítězí. Konečná katarze postav souzní s katarzí diváků, kteří si tři hodiny protrpí a užijí společně s rodinnými příslušníky. Nosit na stůl! Viva la Ceaușescu!