Staré ingredience jsou zpátky, ovšem bez šéfkuchaře Burtona, který vyměnil Miu Wasikowskou za Evu Green. Na jeho místo nastoupil seriálový veterán James Bobin – je to špatně, nebo dobře? Nebo je to úplně jedno?
RECENZE (JB) — No, je to spíš špatně, ale nakonec na tom vlastně zvlášť nezáleží. Nová Alenka je určená pouze těm, jimž se první zamlouvala proprietami a vizuálním pojetím, a těch pár burtonovitostí do ní vměstnaných jim víceméně uniklo. Zbytek obecenstva pak má jedině důvod láteřit – absence Burtona je znát (a Elfman to hudbou uzmutou z Pomsty Sithů nezachrání), přetrvala jen strohá suma herců plus rekvizity převážně digitálního charakteru, takže pokud vám první díl zvlášť nevoněl, není nic, čím by vás pokračování mohlo konvertovat.
Už dlouho tu nebylo pokračování tak nucené a toporné. Zápletka je pouze záminkou pro rozpohybování starých kulis se zbylým komerčním potenciálem. Záchrana Kloboučníka svolává staré charaktery, jež mají v popisu práce osvědčenou roztomilou nablblost, přičemž Depp okouní na scéně jen, aby vyslal Wasikowskou na nové digidobrodružství (jeho nepřítomnost je ale nakonec vítaná). Herci ve vedlejších rolích jako by jen z musu dorazili na plac, odříkaly si pár replik a rychle se klidili pryč zabývat se něčím důležitějším (což je vzhledem k zbytečnosti filmu takřka cokoliv...). Jejich průpovídky většinou nedávají smysl, neposunují děj, jsou jen manifestací postav sloužící tvorbě koloritu.
Jen dvě věci vyčnívají nad všeobecnou zbytečnost, a těmi jsou scéna s časovými hříčkami a pokus o prohloubení psychiky Červené královny – ale nakonec zabíjí nedotaženost a každá scéna, v níž Helena Bonham Carter otravně vřeští. Wasikowská nemá šanci nic zachránit, sama působí dojmem, že by před zeleným plátnem raději odříkávala zprávy o počasí, než cosi o Svoucnosti a Naprdlajzu (české překlady spolehlivě iritují). A nakonec Sascha Baron Cohen hraje dost nesmyslně napsanou postavu, kterou by měl šanci zachránit leda rychlopalbou vulgarismů.
Vizuál je standardní dnešní CGI, místy nevyvážené kvality – fantazie na zakázku postavená na nonsensu a troše absurdity, přesvědčit, že to všecko není jen počítačový prefabrikát, ale nedokáže. Svět Alenky je sice barevný, ale naproti tomu zvláštně mdlý a prázdný. Za Burtona něco z téhle rozporuplné poetiky fungovalo, u Bobina už jen vizuální unylost odráží tu obsahovou. Zapamatovatelného je minimum, přičemž vede asi „oceán času“, což moc dobrá vizitka není.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — Nikdo asi nečekal velkou pecku, bídnost, s jakou se Alenka za zrcadlem tasí, ale předčila všechna (ne)očekávání. Bez Burtona opadly poslední zbytky osobitosti a vznikl produkt přesně střižený dle zásad moderní fantasy pohádky z neživých pixelů. Zbývá jen doufat, že miliardový úspěch z před šesti let se opakovat nebude a Wasikowská konečně pověsí zrcadlo na hřebík.
Hrají Mia Wasikowska (Alice Kingsleigh), Johnny Depp (Kloboučník), Anne Hathaway (Bílá královna), Helena Bonham Carter (Červená královna), Sacha Baron Cohen (Čas), a další