Staré ingredience jsou zpátky, ovšem bez šéfkuchaře Burtona, který vyměnil Miu Wasikowskou za Evu Green. Na jeho místo nastoupil seriálový veterán James Bobin – je to špatně, nebo dobře? Nebo je to úplně jedno?

Nová Alenka mlátí prázdnou digislámurecenze filmu napsal

Jakub Brych

dne 24/5/2016


Pinbacker ~ Premiéry ~ recenze filmu
No, je to spíš špatně, ale nakonec na tom vlastně zvlášť nezáleží. Nová Alenka je určená pouze těm, jimž se první zamlouvala proprietami a vizuálním pojetím, a těch pár burtonovitostí do ní vměstnaných jim víceméně uniklo. Zbytek obecenstva pak má jedině důvod láteřit – absence Burtona je znát (a Elfman to hudbou uzmutou z Pomsty Sithů nezachrání), přetrvala jen strohá suma herců plus rekvizity převážně digitálního charakteru, takže pokud vám první díl zvlášť nevoněl, není nic, čím by vás pokračování mohlo konvertovat. 
© 2016 Disney Enterprises, Inc.

 Už dlouho tu nebylo pokračování tak nucené a toporné. Zápletka je pouze záminkou pro rozpohybování starých kulis se zbylým komerčním potenciálem. Záchrana Kloboučníka svolává staré charaktery, jež mají v popisu práce osvědčenou roztomilou nablblost, přičemž Depp okouní na scéně jen, aby vyslal Wasikowskou na nové digidobrodružství (jeho nepřítomnost je ale nakonec vítaná). Herci ve vedlejších rolích jako by jen z musu dorazili na plac, odříkaly si pár replik a rychle se klidili pryč zabývat se něčím důležitějším (což je vzhledem k zbytečnosti filmu takřka cokoliv...). Jejich průpovídky většinou nedávají smysl, neposunují děj, jsou jen manifestací postav sloužící tvorbě koloritu.

 Jen dvě věci vyčnívají nad všeobecnou zbytečnost, a těmi jsou scéna s časovými hříčkami a pokus o prohloubení psychiky Červené královny – ale nakonec zabíjí nedotaženost a každá scéna, v níž Helena Bonham Carter otravně vřeští. Wasikowská nemá šanci nic zachránit, sama působí dojmem, že by před zeleným plátnem raději odříkávala zprávy o počasí, než cosi o Svoucnosti a Naprdlajzu (české překlady spolehlivě iritují). A nakonec Sascha Baron Cohen hraje dost nesmyslně napsanou postavu, kterou by měl šanci zachránit leda rychlopalbou vulgarismů.
© 2016 Disney Enterprises, Inc.

 Vizuál je standardní dnešní CGI, místy nevyvážené kvality – fantazie na zakázku postavená na nonsensu a troše absurdity, přesvědčit, že to všecko není jen počítačový prefabrikát, ale nedokáže. Svět Alenky je sice barevný, ale naproti tomu zvláštně mdlý a prázdný. Za Burtona něco z téhle rozporuplné poetiky fungovalo, u Bobina už jen vizuální unylost odráží tu obsahovou. Zapamatovatelného je minimum, přičemž vede asi „oceán času“, což moc dobrá vizitka není.
Nikdo asi nečekal velkou pecku, bídnost, s jakou se Alenka za zrcadlem tasí, ale předčila všechna (ne)očekávání. Bez Burtona opadly poslední zbytky osobitosti a vznikl produkt přesně střižený dle zásad moderní fantasy pohádky z neživých pixelů. Zbývá jen doufat, že miliardový úspěch z před šesti let se opakovat nebude a Wasikowská konečně pověsí zrcadlo na hřebík.
3