Letošní hraný debut Barta Laytona si kromě nevšedně zpracované zápletky čerpající ze skutečné události amerického anti-heistu veze věhlas z února, kdy sklidil úspěch na festivalu Sundance. Díky tamní účasti měl možnost po koupi distribucí Orchard projet zámořská kina, ve kterých se vedle svižné a zábavné dynamiky obdivoval talent jeho britského autora, jehož předešlým úspěchem jest dokumentární Podvodník z roku 2012. Co je na American Animals tak speciálního?
RECENZE (AH) — Tak snad už jen způsob, jakým si v nich dovede Layton zažonglovat se žánrovými pravidly a stavět je do kulis reálného, vysoce nefilmového světa. Jeho snímek je proto zčásti dalším z řady jeho pseudo-dokumentárních výtvorů: dvouhodinový celovečerák má nadprůměrně zpracovanou hranou část s řadou aktuálně žhavých hereckých jmen, do které kombinuje ozvláštněný formát (ne)typických mluvících hlav reálných "lotrů", kteří za činem stojí. Ze všeho čiší neustálý tok nápadů, jakoby Bart během dumání nad shotlistem se svým kameramanem pořád přemýšlel, jak jít proti zvyklostem a jak své dvě velké formy propojit. Dovádí to do funkčního celku, ve kterém žádná z jeho myšlenek nepůsobí rušivě, naopak, spousta formálních vložek dostává symbolických významů – například když hraná postava v jedoucím autě zahlédne mžitku člověka hledícího do jejích očí z chodníku, přičemž oním člověkem je reálná osoba, kterou ten herec hraje. To poskytuje nečekanou sebereflexi v dumání, což je jedním z hlavních témat snímku.
HODNOCENÍ (AH) — Layton může oslavit svůj debutantský celovečerák jako úspěch nezávislé americké kinematografie, ve které pokládá silně žánrový film na lopatky a převrací ho do zrcadla reality. Ta se sice odehrála před bezmála patnácti lety, výpovědní hodnotu její zfilmované formy to ale neoslabuje ani v nejmenším.