"You're tearing me apart, Lisa!" aneb jeden z nejslavnějších nejhorších filmů všech dob, který málokdo viděl, ale citace se z rukávů přesto sypou. Fantómovi roztomilého neumětelství Tommy Wiseauovi a jeho filmovému "dílu" The Room se dostalo biografického zpracování, které je tak trochu poctou, tak trochu obranou, a tak trochu prostě normálním životopisným snímkem. Jak vlastně k tomuhle bizáru přistupovat – je cennější kašlat na dekorum a pojmout bio haluzní persony taky haluzně, nebo učesaná sonda, co osloví víc diváku a rozšíří wiseauidní evangelium? Hm? (Chachachacha...)
Je sondou jasně vymezenou, zaměřenou především na holá fakta a zachycení toho, co Tommyho dělá Tommym. Řeší minimum detailů a nejde ani po tom, aby z předlohy vydolovala „pravdu“. Disaster Artist prostě rekonstruuje, což s sebou nese výhodu v podobě jednoduchosti, která umožňuje vyniknout osobnímu vkladu režiséra a jeho bandy. Ten je vůdčí složkou filmu a skvěle souzní s uchopenou látkou, na druhou stranu samozřejmě tenhle přístup znamená jaksi omezený tvůrčí potenciál. Doslovné přetáčení scén a snaha o perfektní napodobení originálu dávají vzniknout kompaktnímu a přístupnému životopisnému balíčku bez hrubých hran a velkých odhalení.
HODNOCENÍ (JB) —
Disaster Artist rozhodně splňuje škatule dané žánrem a především nárok na informativnost, to vše samozřejmě v rámci omezeného materiálu, který měl k dispozici. Jeho síla ale netkví v lovení drobnůstek ze života Tommyho Wiseaua, ale regulérně naladěné, originálu věrné a chápavé vlně. Je to režie a herectví s respektem a vlastním vkladem, co povyšuje tuhle biografii nad rámec doslovných přetáček.
ProdukceJames Franco, Evan Goldberg, Seth Rogen a Vince Jolivette
Hrají Josh Hutcherson (Philip Haldiman), Zac Efron (Dan Janjigian), James Franco (Tommy Wiseau), Seth Rogen (Sandy Schklair), Dave Franco (Greg Sestero), a další
Hodnocení zbytku redakce:
6
7
LČ — Bratři Francové se nebojí pasovat se do rolí dvou nekňubů, všechna čest Jamesově zadnici. Co ale Disaster Artista skutečně povyšuje z nezáživné rekonstrukce na královskou zábavu je puntičkářství, s jakým tvůrci ke kultu přistoupili. Ono by bylo zbytečné stavět vtip na čemkoliv meta: stačilo prostě vzít (neskutečnou) skutečnost, odehrát jí Stanislavského metodou a nevysmívat se. Kálet na kult se totiž nemá a i špetku patosu snese líp.