Vince Vaughn přehodil výhybku a místo bránic teď drtí lebky. Doslova. Blok 99 je brutální one-man show schwarzeneggerovského kalibru, kde verš "guns don't kill people, I kill people" dostává velmi konkrétní obrysy. Hustost nového tisíciletí se stvrzuje nejsušším hláškovým materiálem a Vaughnovou naleštěnou pleší a nenaleštěnou muskulaturou. Jediná otázka je, jestli je tenhle film boží, nebo úplně debilní. Jak se ale říká, nic není černobílé...
Vince Vaughn je základ. Tohle je přesně ten typ filmu, co dává naplno prostor netušenému hereckému potenciálu, který dřímal někde uvnitř, absolutně nevyužitý a nedoceněný. Za touhle rolí se za třicet let bude Vaughn moct s klidem ohlédnout a poplácat se po zádech. Všechno mu tu funguje jako na drátkách – míra drsnosti (nepřekračuje mez), míra apatičnosti (působí odtažitě, ale ne bezemočně), míra sebeinvestice a obětavosti (očividné sepětí s rolí, ale ne úchylácké transformace á la Bale). Jasně, že tu pracuje x dalších faktorů mimo Vaughnovo herectví, ze všeho ale čiší obrovská tvůrčí shoda, soulad na všech frekvencích – tak vyvedené fyzično se vidí málokdy, a ještě méně s takovou sebekázní, aneb nikdo se tu rozdupanou hlavou neopájí, dotváří jen brutální nepříjemnou atmosféru vůkol Vaughnova strohého buldozeru.
Což už mě vlastně přivedlo k tomu rýpání. Ale je to zbytečné rýpání, které má v podstatě váhu jenom ve světě mimo daná žánrová pravidla, a ten během sledování Bloku 99 logicky ustupuje do pozadí. Ale přeci jen si to povězme – někde ke konci přichází cosi jako „johnwickovský moment“, kdy už se drsnost a klid oddělávek jaksi utrhnou z hmatatelné škály a dostaví se lehká rezignace ve stylu „no jo, on je prostě všechny zbije“. Dějový háček stále existuje kdesi v hlavě, už je ale moc daleko na to, aby akce měla ten naléhavý ráz jako v minutách před. Obecně je celá finální část už dost na vodě – pokud se ale divák zdrží zbytečného mudrování, v klidu si ji užije po technické a herecké stránce, které na rozdíl od příběhové linie s uběhlou stopáží míří výš a výš.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — A to by jako rýpanec mohlo stačit. Blok 99 je parádně provedený akční brutus, díky němuž se drsoňská stránka Vince Vaughna definitivně utrhává ze řetězu. Vlastně nemá vůbec smysl se bavit o tom, co je s tímhle filmem špatně, protože je to podružné. Žánr má nový zásadní přírůstek a jen těžko si ho nějaký fanda neužije. Ta „nečernobílost“ spočívá prostě v tom, že přeci jen existuje řádka faktorů, které se sem tam dokážou vynořit a přímočarost diváckého zážitku sabotovat. Je ale na každém, jak moc jim podlehne. A nyní už je jen na místě závěrečné přání, aby Vaughn nedopadl jako Neeson, v nekonečném a postupně už nikoho nezajímajícím kolovrátku nerozlišitelných akčních úloh…