Oscar Isaac vyměnil kytaru a ztroskotanou kariéru písničkáře Llewyna za byznys s topným olejem, koupil si dražší kabát hořčicové barvy a při cestách závějí zmrzlého amerického velkoměsta impregnoval magnátovu dcerku Jessicu Chastain, která od té doby kombinací push-upky s rudou rtěnkou tvrdí status mafiánské princezny – je rok ’81 a ve městě jablek vrcholí nepěkný trend vražd, přepadení a násilí. Všichni se přesto v Chandorově omáži na sedmdesátková krimi snaží držet zuby nehty v mezích zákona, cílem je nestát se gangsterem – zkrátka uhrát to čistě a rytířsky. Občas se ale každý sem tam namočí.
RECENZE (AH) — Amerika je plná zločinu, rozmachujících byznysů a chlapů se srdcem na správném místě – nebo alespoň těch, kteří si to o sobě myslí. Jedním z nich je Abel Morales, přiženěný dědic olejového impéria, který si po založení rodiny kupuje nemovitost ve Westchesteru a kterému začne konkurence přepadávat náklaďáky plné červeného zlata – a je to právě příznačně jmenovaný Abel, jehož charakterou studii nám JC Chandor v nenápadném a působivém thrilleru servíruje. Snímek zastřešuje neprvoplánově působivá hra Oscara Isaaca, jehož vedoucí postava kouše do zkaženého jablka morálky s uvěřitelností Emily Blunt ze Sicaria. Hra světel a stínů začíná.
Chandor se po úspěšném All Is Lost s pomyslným podtitulem Robert Redford vs. The World vydává filmařsky zpět do svého rannějšího období: A Most Violent Year je v jistém smyslu akademičtějším a vyzrálejším bratříčkem Margin Callu, ze kterého si vypůjčuje budování napětí v jemných nuancích, třicátníky s vytaženými rukávy a syrový realismus metropole východního pobřeží, který zasazuje o dvacet let dříve, do roku 1981. Ten je tematickým klíčem, který říká, že i v nejtěžším roce New Yorku existuje prostor pro ctnostné chování a zachování morálky, i když je to místo sprintu běh na hodně dlouhou trať. Scorseseho/Coppolova/De Palmova imigrantská pachuť kvetoucího velkoměsta se tu snoubí s multikulturálnem městské džungle, v jejíž instanci může Abel existovat i jako vzdálený bastard Daniela Plainviewa z filmu Paula Thomase Andersona – a ten dobře ví, že kde je ropa, tam bude krev.
Středobodu Issacovi tu sekunduje slušná plejáda vedlejších postav – ať už jde o assistant DA/státního zástupce, jako obvykle přesného Davida Oyelowa, spolupracovníky, bankéře nebo jeho ženu Annu aka Jessicu Chastain. Ta je ve snímku startérem konflitků a nositelem tíže manželových rozhodnutí, ostré lokte jí nechybí a k image mafiánské princezny nemá daleko. Scénáristicky nedostává příliš prostoru, i tak jde o každým coulem Chastain materiál – přímá, neústupná baba, která tu navíc sedí jako pravá dcera svého otce, alespoň co se týče sledování morálního kódu a hraní podle pravidel. K podnikovému bohatství sice přišla skrz dědictví, schopnosti jeho vedení ale nemusí nikomu příliš dokazovat. Rtěnkou barvy krve a okázalou push-up podprsenkou prodává nejen manželovu pozici na trhu, ale i snímek z jeho plakátů.
HODNOCENÍ (AH) — “Americkej sen” je v A Most Violent Year setsakramentsky obtížným cílem. Chandorův výsledek se dá považovat za omážní inverzi Goodfellas, kde se všichni snaží být co nejvíc macho – tady se gangsterství vyhýbá obloukem. Víc než socialista Saylesovýho typu je Chandor nohama pevně v moderní Obamovské Americe, té, která nepopisuje zemi dělbou na hodné a zlé hochy, nýbrž jako molochoidní systém, proti jehož prolezení staví nekonečnou malost sebevíc schopného jedince. Systém, ve kterém je úspěch ještě strašidelnější než prohra.
Válka bez pravidel / A Most Violent Year, 2014, celovečerní, 125', US
RežieJ.C. Chandor
ScénářJ.C. Chandor
ProdukceNeal Dodson
Hrají Oscar Isaac (Abel Morales), Jessica Chastain (Anna Morales), Elyes Gabel (Julian), David Oyelowo (D.A. Lawrence), Albert Brooks (Andrew Walsh), a další