Z festivalu krátkého filmu do třetice všeho dobrého. Článek obsazuje mini-recenze neúplného programu třetího soutěžního pásma: španělského old-school Loučení, chorvatsko-bulharské komedie Na Červenou a silně přízvučné Sladké Maddie Stone.

3. soutěžní pásmo: (ne)využitý potenciál12th. Festival krátkých filmů Praha ~ recenze filmů Loučení + Na červenou + Sladká Maddie StoneB 103135


recenze filmu Loučení
AH
Oddanost až za hrob, tak by se dalo shrnout španělské drama z prostředí vztahu rodiny se služebnou zesnulé matky. Kritika moderní uspěchanosti a ztráty starých obyčejů (výchova dítěte) skrz věrnou službu Rosany, která supluje hned několik sociálních rolí. Její postava v civilních činnostech funguje, skřípat to začíná v předramatizovaných konfliktech s dcerou zesnulé – ty trpí šablonovitostí a na krátký filmový formát přílišným tahem na branku. Postavy jsou nové, nepopsané, a hned se škatulkují, navíc skrz násilné herecké přehrávání.

Závěrečný odchod je metaforicky srozumitelný a odpovídá náčrtu charakterů – možná bylo vhodno ubrat z plynu ve vztahových šarvátkách, které silně kontrastují s jinak klidně plynoucí stopáží.

Hlavní hodnocení ~ Adam Hencze
Rosana je služka, přítelkyně, matka, vychovatelka, ztělesnění starého pořádku věcí a skuteňosti, že  některá přání se dodržují. Přehrávek a kontrastů je v Loučení bohužel až příliš.
6

Karta filmu

Loučení →

Adios poster

Clara Roquet
ES 2015
15'
festivalová premiéra na 12th SHORT! 19-1
bez distribuce


recenze filmu Na červenou
AH
Povídkové anekdoty vtěsnané do jednoho autobusu na jedné křižovatce v jednom chorvatsko-bulharském kraťasu. Nasbírané příhody mají jednoplošné postavy a dobře časované gagy, i když využívají především situační humor – ten bude tuzemskému diváku obzvlášť blízký, neboť Toma Waszarow kreslí estetiku ne nepodobnou konci éry našeho socialismu.

Hlavní postava řidiče hned několikrát narazí na nepopsanou motivaci, která se chvílemi nakousne; fakt, že se z ní nestane kýč se zahynulou rodinou či podobný nesmysl, lze považovat za úspěch – charakteru ale přeci jen něco schází. Lineární čas vyprávění má gradaci a některé lépe, některé hůře napsané persóny. Na první pohled karikatury, na druhý pohled až strašidelně nám všem známé osobnosti. Společný melounový oběd je příjemným momentem společně prožitého dobrodružství, které vyloženě neoslní – rozhodně ale rozesměje.

Hlavní hodnocení ~ Adam Hencze
"Jeď, copak nevidíš, že je to rozbitý?". Morální kompas versus realita se dá zkoumat všemožnými způsoby – Toma Waszarow na to jde s humorem.
7

recenze filmu Sladká Maddie Stone
AH
Další odvar rebélie proti autoritám – určitě jde o jedno z oficiálních témat letošního mezinárodního výběru. Maddie Stone se snaží zachytit příklad přerodu školního děcka v nebezpečného sociopatního delikventa, který je okolím a tak trochu sebou samým násilně zatlačen do kouta.

Přenesení významů z nižších ročníků starajících se o prodej/distribuci kontrabandu je paralelou dnešního světa (nejen) britských školáků a studentů. Ztráta schopnosti komunikace s okolím, obavy ze ztráty respektu a autoritativní nihilismus jsou hlavními tématy Maddie Stone, která je sladká pouze úvodních pět minut. Jessica Barden je navíc působivá, doplněna o sugestivního Jasona Flemynga (obsazujte ho do distribučních celovečeráků, prosím) – oba umí v kritické situaci nepříjemně bodnout.

Hlavní hodnocení ~ Adam Hencze
Brady Hood mapuje jednotlivé kroky vedoucí k přerodu charakteru do osamělých koutů, kde je přinucen k zoufalým činům. Jako psychologická studie určitě obstojí.
6