Dinosauři se vrací do IMAXu! Počáteční provoz nultých let, kdy největší tuzemské plátno lákalo primárně dokumentární výpravou do doby křídy na magicky oživlé plazy, střídá doba temna všemožných Colinů Trevorrowů, kteří si berou divácké mozky jako rukojmí a zakončují restart slavné značky obratlovců v epicky špatném stylu. Proč se tohle stále ještě děje?
Jurský svět: Nadvláda, 2022, 147', US Universal Pictures
RECENZE (AH) — Trevorrow přitom v roce 2015 začal s Jurským světem víc než slibně: dodal svěží partu hrdinů a svezl se na vlně nostalgie k filmovým značkám devadesátých let, která byla tehdy v kurzu. U pokračování si pak už jen připsal kredit za scénář a po chladnějším přijetí si pro jistotu finále téhle trilogie znovu zrežíroval s tím, že ho napsal společně s Emily Carmichael, jejíž jediná předchozí celovečerní práce byla na Pacific Rim: Povstání (2018). A hádáte správně, že proti téhle katastrofě je dinosauří kolonie utržená ze řetězu požírající kavárenskou idylu v italských městečkách uplné nic.
Colinův velkolepý blockbuster je totiž jedno obří překombinované prázdno, které krom jeho samého sráží na kolena i aktuální kinová situace: té totiž doposud vládne výtečný Cruisův Top Gun: Maverick (2022) (psali jsme zde), kinofilská třešnička nostalgie amerických svalů do velkých sálů, co po letech filmové mizérie předvádí dokonalé vzlety a přemety v multiplexích sálech i kasách. Vedle něj, ale i vedle předchozích snímků série Trevorrow prostě jen vaří z nesolené vody, ze seznamu nejprofláklejších klišé bere ta nejvíc přepoužitá, k novým postavám zve ty staré a přepálenou stopáž skládá halabala frenetickým střihem, který má především zakrýt nedostatky zdrojového materiálu a diváka nakrmit čekanými tropy a akčními kousky prozrazenými v trailerech. Jeho motto je: větší, rychlejší, silnější, dražší. Ostatně tak, jak to doslova v unisonu ve snímku vyřknou staronové postavy Chrise Pratta a Sama Neilla během setkání s novým, ještě dravějším alfa predátorem: “Proč je vždycky musí udělat větší?”
Jedinou alfou, která z kolotoče tupé všednosti alespoň trochu vytrhne, je Jeff Goldblum: ten ale zaujme pouze humorem a onou divností jemu vlastní, protože jeho Ian Malcolm tu má stejně jako ostatní pramálo k aktivnímu přispění ději (ale knoflíček košile si rozepne, to zase jo). Trevorrow s herci zachází jako s jednou vlastností definovanými loutkami, jejichž jediný cíl je proplout příběhem, zavalit diváka expoziční žumpou skrz devadesátkový dialog či abstraktní pojem o genetice, křížení druhů a sto dalšími druhy technicistního linga. I to zabraňuje alespoň bazálnímu napojení na hrdiny i antihrdiny a tím i fandění k úspěšnému přežití všech nástrah, které si na ně tvůrce vymyslel. Napojit se nelze z dalšího důvodu: všichni (až na zlotřilého filantropa Tima Cooka) jsou nesmrtelní.
Nadvláda tak klesá do přesně toho typu zaměnitelného céčkového blockbusteru bez tváře a substance, jehož jediným primem budiž třpyt vysokorozpočtového řemesla postaveného na stupidním podhoubí a v neudržitelném tempu. Velikost a strach z prehistorických šelem se mění na počítačovou hru, která odmění zúčastněné za co nejšílenější trik během zběsilého úprku. Nejpůsobivějším fragmentem tak zůstává pasáž, kdy Colin konečně alespoň na moment zpomalí a nechá Bryce Dallas Howard plazit džunglí jako lovnou kořist pod vodní hladinu před nebezpečím tvora, který konečně alespoň trochu na kameře vynikne. Vždyť ti dinosauři nejsou v té zuřivé montáži ani pořádně vidět! Jeden si pak zasteskne nad myšlenkou, že to celé mohl být třeba promyšlený R-kový horor (který Trevorrow na té jedné tříminutové scéně úspěšně demonstruje), a když ne to, tak alespoň působivá, velkolepá podívaná pro celou rodinu, ta, jakou kdysi natočil Spielberg a která v sobě nese víc napětí, substance a konečně i masitých tvorů druhohor, než dvacet trevorrowských digibordelů. A to je prostě škoda.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Je dobře, že je konec. Na druhou stranu je v Nadvládě mžik momentu, ve kterém náhodný dinosaurus slupne jako malinu kolemjedoucího turistu na elektrické koloběžce. K alespoň nějakému přínosu světové kinematografii tak dojde.