Ritchie mění londýnskou cockney spodinu za nagelované gangstery ve slušivých oblecích, slunečních brýlích a s fešnými slečinkami po svých bocích. Jak mu vychází jeho uleželý, lety ověřený přestylizovaný krimi žánr v nezvyklém nastavení postav, co opět nabídnou deset druhů přízvuků, teď i módních doplňků, pěstíren marihuany a kterým se při zohlednění jejich druhu práce nefandí zrovna na první dobrou?
RECENZE (AH) — Guy neriskuje a doručuje to hlavní a jediné, co ve filmařině umí – stejně jako v Podfu(c)ku (2000), Sbal prachy a vypadni (1998), RocknRolle (2008) i tady exponuje partičku gangů na kordy, co šermují ve strukturách podsvětí, obratných jazycích a ve způsobu, jak jeden druhého přechcat přechytračit. Ritchie si koneckonců do svého evergreenu zlotřilé partičky ohnul i předloňskou akční fantasy Král Artuš (2017, psali jsme[https://pinbacker.cz/premiery/270-king-arthur-legend-of-the-sword]), takže čekat od britského tvůrce po formální stránce nějaké novoty není zrovna na místě – a upřímně, zamotaný děj je v Gentlemanech každému ukradený (i některým postavám). Divák se tu naopak baví nad lehkým dramatickým kabaretem, co je doručovaný v dělených epizodkách: Explicitní násilí, co přichází často naprosto znenadání, vytříbený i zhnusený dialog, antisemitismus a pět dalších typů nenávisti k a) rasám b) menšinám c) vyznáním, homofobie, znásilnění, zoofilie. Film a doba nás učí automaticky nasazovat těmto projevům okázalé přestřelenosti komediální filtr nadsázky, který zobrazované činnosti transformuje do vtipného čísla, jakéhosi Ritchieho výstupu, performance všech druhů hnusů, co se mu v pracovním mezidobí po Artušovi urodily pod zrzavou čupřinou. Budou se tyhle růžové brýle rozdávat před kinosály stejně jako 3D brýle? Soulož s čuníkem (narážka na Davida Camerona už začíná být ohraná) by pak třeba nebyla vypointovaným gagem s hláškou, ale panovačným nevkusem.
Dějová tkanička bizárů se v Gentlemanech postupně rozmotává a odhalí podhoubí pěstitelů, kteří se připravují na vlastní verzi brexitu – totiž legalizaci hulení. Sbalit trávu, prodat statek, předat profitující drogové dědictví. Bizár se násobí s překlenutím příběhu do záchrany ztraceného potomka jednoho z anglických lordů, potom letí zpět k zemi do manželčiny autodílny, jen aby se zabýval mocenskými machinacemi šviháka z Asie. Vyžití diváka v této makrozábavě proto závisí primárně na hercích a jejich floutkovství, pózách a manýrách, kterých se tu přirozeně rodí do sytosti – od perfektního Hunnama po jistého McConaugheyho – překvapením je tu ovšem do zajista Hugh Grant, který místo poklidného závěru kariéry bere jednu šílenější roli za druhou (asi používá agenta od Nicolase Cage[https://www.youtube.com/watch?v=eExfV_xKaiM]). Tady se vyloženě rochní: Nejen, že je v roli pokoutného vyděrače jako doma, nezáměrně v ní poskytuje i zábavnou juxtapozici k Ritchieho vlastní blbosti, ať už jde o vypravěčskou nespolehlivost, ohranou (stále ale vtipnou) metodu “filmu ve filmu” nebo o topení se ve vlastní trpké, přehrané a ohrané stylizaci. A celé to neustále sype hlášky se střihovou palbou nastavenou tempomatem, co žene tuhle gangsterku kupředu. Svěží vánek, co na stopáži pravidelně vyšumí na povrch s postavou, které se i přes její očividnou debilitu dá fandit – to samé platí u rozporuplného kouče (Colin Farrell), který by se svým družstvem holomků a neurotickou roztěkaností zasloužil vlastní, úplně jiný film. Emoce tu jinak kompletně absentují a ostatní postavy (včetně hlavní) si divácké sympatie nebo nedej bože soucit nemají šanci zasloužit. Skořápka podfukářů, slídilů, násilníků a vrahů je sice krapet ulízanější, garáž nabouchanější, ale v jádru jde o stejná hovada z ulice jako z devadesátkových Ritchieho filmů – byla to ale právě ta příslušnost k spodině a pracující třídě, která dělala z cikánů a pouličního felu jižního Londýna zábavnou chásku, lid bez materiálních hodnot, ovšem často s přesvědčením nebo pochopitelnou morálkou. Tady ne – Mickey prostě jenom dodává drogy anglické mládeži, celé jeho okolí slouží jeho plánu, byznysu a měnícím se úmyslům. Tohle nastavení tak zkrátka vrší scény a sekvence, co vrcholí posměškem, urážkou či zabitím, Ritchie se v nich jako obvykle baví stupiditou a nulovým významem všeho. Vyčítat mu jeho pohled na svět? Vždyť jde o pouhé pokračování toho, jak si to ve své filmografii už mnohokrát deklaroval, a jde tedy čistě o ochotu diváka přijímat jeho specifické dialektikum.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Přidat nevinného, kolemjdoucího huliče a zvolit mu smrtelný osud v mrazáku, syna ruského oligarchy, zvratky a finále, co se stane další reklamou na Ritchieho staré počiny. Přesně v tom stylu, v jakém ho známe – a pokud je tahle silácká stylizace divákovi po chuti, rozhodně ho Gentlemani neurazí. Neutrálnímu zbytku tu ovšem nad myšlenkou ritchieovské onanie hrozí žilnaté zhnusení.
Hrají Matthew McConaughey (Mickey Pearson), Charlie Hunnam (Ray), Michelle Dockery (Rosalind Pearson), Colin Farrell (Coach), Henry Golding (Dry Eye), a další