Tim Wardle má na talíři dokumentární senzaci s vyloženě filmovou zápletkou: útrapy a nalezení ztracených sourozenců, jejich slavný vzestup i pád s institucionárními machinacemi v nehumánních psychologických pokusech. Snad všechny dějové žánry v růstovém nitrozpytu tří kluků v sedmdesátkové Americe uvnitř různorodého triptychu společenských tříd.
RECENZE (AH) —
Tři blízcí neznámí májí velkou počáteční výhodu právě v silném příběhu, který s sebou nesou. Slyšte je pilně a neomylně, je to totiž „z novinářské kachny bomba“ – jak se nad tím ostatně krom režiséra snímku pozastavuje i zpovídaný novinář tehdejšího tištěného plátku či rovnou oni tři identičtí sourozenci (respektive... dva): všichni příliš schopní herci! Což je přitom pravděpodobně logický důsledek toho, co s našimi subjekty provedla nejen zatajovaná studie jejich růstu a chování, ale i onen výzkum veřejnosti, který na mužích podnikala de facto celá americká společnost. Dialektika všech – od lidí dychtivě hltajících články úvodních stran po hosty talk show a celebrity. Ta v nekonečných televizních estrádách z nepravděpodobné senzace vychovala miláčky národa, za kterými chodili pozemšťané jako za něčím nadpřirozeně nemožným. Nebo lépe, nepravděpodobným. „Podívejte, jak se stejně hýbou a mluví“ – taková byla smluvená hra obou stran téhle šou, trojčata na povrchu nerozeznatelná, pod ním neskonale cizí. Bobby, Eddy a David měli sice dospívání těsně za sebou, Culkinův syndrom v jejich nastávající životní dráze ale těžko zapřít. Všechna měřítka tam totiž jsou, ostatně, co v divokých osmdesátkách čekat: vlastní pořad, vlastní restaurace, účinkování ve filmu s Madonnou... zkrátka celé to oslizlé pozlátko, co nemá daleko do cirkusové fascinace. Ta z extrovertních židů s osmdesátkovým half-mulletem a napěchovaným kalhotem tvoří přesně ten model západního patosu, před kterým je radno uhýbat jako před vypočítavě pálenou kulkou – a Wardle se v něm bohužel pro něj koupe drtivou většinu stopáže.
Neznámí fungují faktograficky, v jednotné a svižně zpracované databázi devadesáti minut záznamů z televizních pořadů, skvělých dobových fotografií a v samotném snímání mluvících hlav. Taky si v nich tvůrce pomáhá přestylizovaným anonymním přehráváním situací, kde se zpravidla prohlubují záhady nebo odkrývají skoro až zednářské pravdy. To ničemu nevadí pro vizuální výplň toho, jak jde nadějný jinoch poprvé „na vejšku“ a nevědomky tím startuje příběhovou lavinu, v černobílé konfrontaci uvnitř sídla zlých židů se skrytou agendou už je to ale dost otravné a pro někoho určitě i obočí-nadzvedávající. Což je trochu zbytečná, pořád ještě stravitelná škoda: snímek a jeho téma má totiž neoddiskutovatelnou myšlenkovou hodnotu, kdy úspěšně nastíní nejeden morální úhel, co má potenciál v mysli cinefilního frekventanta nabobtnat do nemalých obav ještě dlouho po projekci.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Případ, co se senzačně a doopravdy stal, v dokumentární formě, jejíž jediný důvod pro to, aby se stala, je přehrané a patetické odvyprávění toho, co se stalo.