Steven Knight je v posledních letech vše, jen ne tvůrce bez činů – scenáristicky stojí za tvorbou režisérů jako je Zemeckis, Zwick či Cronenberg, nějaký z jeho rukopisů jeden na plátně určitě viděl. Po navíc solidním režijním debutu se sólokaprem Tomem Hardym Locke (2013) je Knight zpět na židličce direktóra a bere ztečí kinosály s poněkud ambicióznějším plánem, jehož výsledek dá vzpomenout na kultovní LOST (2004), Matrix (1999) nebo LEGO příběh (2014). Nezvyklé kombo? Tím to zdaleka nekončí.
RECENZE (AH) — Knightovi se musí nechat jedno – dokázal svoje záměry před divákem v trailerech utajit, a to setsakramenstky dobře, a to se v dnešní době „tři minuty ukázky vyžvaní celý děj“ zkrátka musí cenit. Steve se z počátku snaží dávkovat podobně jako Abrams v pradávných časech u první série Ztracených, kterou mnozí považují za počátek quality TV – a kdo tehdá čekal, že se z „kdo přežije“ dobrodružného dramatu vyklube slepenec sci-fi, hororu a v posledních dílech snad všech ostatních myslitelných žánrů. Divácký zájem tenkrát sice upadl daleko před hrátkami s časoprostorovým cestováním v pozdních sériích, nemusí to ale nutně znamenat, že by se filmoví tvůrci měli bát menšího či většího experimentu – a Steve na to jde ve svém novém snímku od lesa, ve kterém stíhá vzdát i jakousi poctu noirovému podhoubí starého Hollywoodu.
Jeden si tak bude Ticho před bouří pamatovat, a i když to nebude zrovna šťastná vzpomínka, rozhodně nebude z paměti smazána po odpojení mozkového napětí. Knightovi to tady tentokrát nevyšlo – z thrilleroidních trailerů kouzlí sci-fi s příjemným přesahem o domácím násilí, které je ale banální až hanba. Jeho komplexní fungování a chytré šroubování na simulaci rybářského života Bakera Dilla alias Matthewa M. je podané s chybějící filmovou přesvědčivostí. Ulomení příliš velkého sousta se setkává s častým estetickým nevkusem, ztrátou soudnosti s hranicí, za kterou to divák už zkrátka „nedá“, a častým divno-režírováním herecké soupisky. McConaugheyho floutkovství je díky jeho vysoké herecké aktivitě v posledních letech už vryto do diváckého vnímání, tudíž se s ním už dopředu tak nějak počítá, pak je tu ale Anne Hathaway, co dostává smíšené signály o stylizaci své postavy do jakési noirové femmefatálky, jejíž výkony zabíjí střihač s režisérem. Kakaduo, co pravidelně vybírá ta nejhorší jetí každé scény. Vysoká míra nevyváženosti společně s odhadnutelnou, slabě napsanou zápletkou nemá šanci doručit nic než ránu vedle, ve které vykvete alespoň ten řádně slizký Jason Clarke (nemá to ovšem moc těžké). S představením každé další minilinky, převážné tropy či morální polemiky se to celé jen víc tříští o vlny, do kterých se Knight snaží sto minut marně dostat. Defragmentovat divákovu představu o narativu s nitkami, které světem hýbou z jeho pozadí, se podařilo hned několika filmovým předchůdcům a čekat úspěch z faktu, že se na tom postaví děj s nefungující rodinkou, je v Knightově případě čiré bláznovství. Autor tu opět skáče proti proudu a jednou se mu to s Hardym podařilo, proto doufejme, že se z nynějšího pokusu rychle otřepe a napříště doručí nějakou opravdovou pecku.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (AH) — Knight jede těžké chtíc, abys spal. Banalita a vychtěná chytrost s všudypřítomným vážnem dělají ze Serenity něco, co si díky jisté autorské odvaze a snaze o mořskou originalitu (bohužel) zapamatujete. Steve na svého Moby Dicka ale ještě čeká.
Hrají Matthew McConaughey (Baker Dill), Anne Hathaway (Karen Zariakas), Jason Clarke (Frank Zariakas), Djimon Hounsou (Duke), Kenneth Fok (Lionel), a další