Guillermo Del Toro sklízí s novým filmem úspěchy na festivalových polích – ten přitom ale stále vypadá jako typické brakové dítko svého otce v popřední s hororovými a fantaskními proprietami. Skrývá se pod hladinou Tváře vody víc než jen žánrová hra? Stvořil Del Toro společensky relevantní film s přesahem? No jako asi musel, když s ním vyhrál hlavní soutěž v Benátkách...
Zásadní je ale především neobroušený scénář, jak se na nevelkorozpočtový film sluší. Tvář má svoje hrany, má svoje pohádkově nepohádkové momenty, má autentické poklesky. Vícerozměrnost postav tu není reklamní frází, neplatí tu ostré archetypální dělení. Ačkoliv zlo i dobro jsou jasně vymezené, prvoplánovými ctnostmi či nectnostmi se nehýří a kladné charaktery se nechovají dušínovsky vlastně skoro vůbec. Záblesky šablonovitosti se sice objevují u Shannonova záporáka, ten pořád ale nesviní jen pro sviňáctví samo – ztělesňuje odpoutanou xenofobii na pozadí zdánlivě všeobecného blahobytu (proto si ostatně asi Del Toro vybral americká šedesátá). Máme tu tedy charaktery běžně lidské, s necenzurovanou sexualitou, s prachobyčejným srabáctvím, s neduhy doby, se zdravou mírou hrdinství.
Možná by jen neuškodilo přidat prostor milostné lince. Průběh sbližování se v institutu a rychlé vzplanutí sice pomáhají udržovat svižné tempo, zároveň si ale troufám tvrdit, že víc obyčejných výjevů ze života milenců by nejen potěšilo mnohého diváka, ale dodalo filmu na citové intenzitě. Zvlášť když herectví rybí polovičky je značně omezené – maska je super, jak je u Del Tora zvykem, ale stejně zvládá dobře jen extrémní emoce, přičemž nuance se v němotě předávají. Bylo by prostě fajn vidět víc interakce.☞ PINBACKER
HODNOCENÍ (JB) — Ideální moderní pohádka. Hladce propojená hra s fantasknem a realitou, kde jinotaj má tak akorát místa, aby na sebe nestrhával pozornost a nekazil čistě estetický prožitek z filmu. Guillermo Del Toro produkuje film přesně na půli mezi svou typickou stylizací a společenskou angažovaností, z něhož vyzařuje lehkost na každém kroku a obývají ho živoucí ne jednostranné charaktery. Připomínky by se nějaké našly, ale jen malicherné, a upřímně – rýpat do Tváře vody by byla škoda, je vpravdě úkazem a měli bychom si jí vážit.