Guadagninovu novinku Call Me By Your Name provází opěvování superlativy a soundtrack balad Sufjana Stevense, jejichž spojení s obrázky a trailery působí jako další kvalitní přírůstek do žánru queer dramat. Což určitě je. Krom toho ale oplývá lyrickou lehkostí v časoprostoru letního bezčasí v osmdesátkové Itálii, kde jsou odpoledne strávená u vody dlouhá a kde je bolest tím nejvyšším darem. Lucovi se podařilo doručit komplexní filmové dílo, které působí v současné premiérové nabídce jako malé zjevení.
RECENZE (AH) — Od ráje totiž nejsme zas tak daleko – ocitáme se "někde v Itálii" v roce 1983, která zlatem prosluněnou rajskou zahradu dost připomíná. Luca si své věci relativizuje prakticky hned od začátku a abstrakce prostoru mu pomůže přiblížit divákovi osamělost bezčasí první osmdesátkové pětiletky. Dá nám prožít šest týdnů života Elia a jeho rodičů na dovolené na Apeninském poloostrově, kde se krom vysokého umění a jeho historie věnují Oliverovi, který za nimi přijede na návštěvu jako pomocný student ze Spojených států. Šest týdnů, které se pod Guadagninovýma rukama rozprostírají do osudového dramatu, jednoho celého života, jedné generace, jednoho pohledu na svět, který byl právě v čase osmdesátých let před svou velkou revolucí.
Snímek vychází z novely Andrého Acimana, kterou s Jamesem Ivorym svorně opsali – autorství tu začalo už na papíře a na snímku je to dobře vidět. Luca prostě tentokráte věděl, co chce točit a o čem povídat, navíc na vděčné ploše tématu dospívání. A jde v tom na ruku jak diváctvu, tak náročnější kritice: jeho film se dá shrnout jako transformace mladiství a náctileté nevinnosti na pozadí helénistické sondy, obdivující krásno a moudro s citacemi Kalokagathia s duem starochů Aristotela/Sókrata. Domácí úkol si Luca udělal na pochvalu třídního učitele – cituje tu dokonce i nejasnosti ohledně značení Řeků a Židů, která se badatelům v daleké minulosti pletla: v záplavě umění z dob řeckých a makedonských rodů tu totiž pořád osciluje rodinka Židů na prázdninách v zahradách severní Itálie. Krásní lidé s Davidovou hvězdou na krku, kteří pátrají po historických pokladech Středomoří.
HODNOCENÍ (AH) — Bolest je dar. Guadagnino natočil po rozpacích a přešlapování stejné látky svůj prozatím nejlepší film, který rozfoukává letošní filmovou soupisku s větrem od Jadranu – jeho dílo je napsané a zrežírované s důkladností, která je znakem té nejvyšší kinematografické ligy.